Ga naar inhoud

Q&A: Hoe lang mag Duitsland eigen industrie nog korting geven op energierekening?

Steeds meer bedrijven in Duitsland krijgen korting op de energierekening. Een vorm van protectionisme, zo klinkt het bijvoorbeeld uit Nederland. Brussel schiet te hulp en wil nu dat de Duitse regering deze praktijken afbouwt. Het Duitse bedrijfsleven vreest dat door de interventie van de EU honderdduizenden banen op het spel staan. De vragen en antwoorden op een rij.

Eurocommissaris Joaquín Almunia van Mededinging is in Berlijn gevreesd. Sinds hij de korting op de energierekening bij de zware Duitse industrie onderzoekt, waarschuwt het bedrijfsleven voor grootschalig banenverlies. Almunia bezocht deze week minister Sigmar Gabriel van Economische Zaken en Energie (SPD). Andere grote spelers uit de industrie zijn bijvoorbeeld de werkgeversbaas Ingo Kramer en ceo’s van grote energiebedrijven zoals de Nederlandse Peter Terium van RWE.

Q&A korting voor Duitse industrie

Q: Waarover gaat de discussie?

A: De Duitse regering verleent in 2014 bedrijven voor 5,1 miljard euro ontheffing van de eco-toeslag op de energierekening. Brussel fronst de wenkbrauwen, want wordt zo de eigen markt niet te veel beschermd? De Nederlandse aluminiumsmelter Aldel in Delfzijl gaf deze praktijk op als reden voor het faillissement begin dit jaar. Het Duitse beleid werkt oneerlijke concurrentie in de hand, aldus het bedrijf.

Q: Waarom is het aantal bedrijven dat ontheffing krijgt plots zo toegenomen?

A: In 2011 heeft de toenmalige regering Merkel (CDU/CSU en FDP) de voorwaarden flink verruimd. Zo wilden ze voorkomen dat de industrie last kreeg van de stijgende stroomkosten wegens de Energiewende. De drempel voor de korting werd van 10 gigawattuur verlaagd naar 1 gigawattuur. Bovendien zouden de kosten voor de stroom minimaal een aandeel 14% van de totale uitgaven moeten vormen. Eerst was dat 15%.

Q: Hoeveel bedrijven gaat het om?

A: Sinds 2009 is het aantal bedrijven dat ontheffing heeft gekregen ongeveer verviervoudigd. In 2014 hebben 2.098 bedrijven een vrijstelling gekregen, een totale korting van 5,1 miljard euro. In 2013 was dat nog 4 miljard.

Q: Wat betekent het voor de Duitse consument?

A: De consument moet voor die korting opdraaien, een hogere energierekening dus. Van de eco-toeslag betaalt Duitsland de winning van duurzame energie uit wind, zon en biogas. Een doorsnee huishouden met een verbruik van 3.500 kilowattuur is dit jaar 220 euro meer kwijt door de korting voor de zware industrie.

Q: Hoe hoog zijn de kortingen?

A: Bedrijven met een bijzonder hoog verbruik betalen in plaats van 6,24 slechts 0,05 eurocent eco-heffing per kilowattuur. Omstreden is ook welke bedrijven recht hebben op de korting.

Q: Welke deelstaten profiteren het meeste van de korting?

A: Vooral bedrijven in Noordrijn-Westfalen, Beieren en Nedersaksen, zegt Arnold Wallraff van Bafa, de instantie die de ontheffing kan verlenen tegen persbureau DPA. De chemie-, metaal-, en papierindustrie zijn het best vertegenwoordigd.

Q: Hoe wil de Europese Commissie ingrijpen?

A: Mocht er geen compromis komen met Brussel, dan zou dat kunnen betekenen dat er vanaf 2015 geen nieuwe ontheffingen meer worden verleend. Dat zou een golf aan faillissementen veroorzaken, zegt het Duitse bedrijfsleven. Eurocommissaris Almunia wil nu voor 9 april zaken doen met Gabriel. Die dag wil de Duitse regering stemmen over de hervorming van de Energiewende. De wensen van Almunia zouden daar onderdeel van moeten zijn.

Q: Hoe zou dat ‘andere criterium’ er dan uit moeten zien?

A: Volgens Almunia moeten bedrijven kunnen aantonen dat ze zonder die korting niet meer kunnen opboksen tegen concurrenten van buiten de Europese Unie. De branches aluminium en staal zullen daar zeker bij horen, volgens Almunia.

Q: Hoeveel kan de korting worden ingedamd?

A: Minister van Energie Sigmar Gabriel (SPD) vindt het al een succes als de korting met een miljard omlaag kan. Er wordt waarschijnlijk gedacht aan een criterium waarop uitzonderingen kunnen worden gemaakt, van alles een beetje dus. Zo kunnen bepaalde branches in principe onder de kortingsregeling vallen, maar zal er altijd naar de individuele gevallen worden gekeken.

Duidelijk is al dat de Duitse spoorwegen in de toekomst minder korting krijgt, wat leidt tot duurdere treinkaartjes.


Artikel door: