Podcast – Mammoetrechtszaken in dieselgate zetten Duitse autofabrikanten Audi en VW onder druk Derk Marseille 2 jaar ago — 10 oktober 2020 Nu de voormalig topmannen van Volkswagen en Audi persoonlijk voor de rechter moeten verschijnen, krijgt dieselgate steeds meer een gezicht. Derk Marseille blikt op BNR Nieuwsradio vooruit op de mammoetrechtszaken.
Podcast – Volkswagen-patriarch Ferdinand Piëch werd wereldwijd gerespecteerd en gevreesd Derk Marseille 4 jaar ago — 7 september 2019 Nu Ferdinand Piëch is overleden, blikken veel mensen terug op de man die lang aan het roer stond bij Volkswagen. Derk Marseille vertelt over de verschillende kanten van de ‘Henry Ford van Duitsland’.
Podcast – Schadeclaims bezorgen Volkswagen hete herfst Derk Marseille 4 jaar ago — 14 september 2019 Duitsland staat aan de vooravond van een hete herfst vol met rechtszaken vanwege fraude met de uitstoot van zijn dieselmotoren. Wat betekent dit voor Nederlandse gedupeerden?
Handig om te weten voor ondernemers: deze Duitse wetten veranderen in mei STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater 4 jaar ago — 13 mei 2019 Het minimumloon gaat omhoog, je krijgt langer de tijd om de aangifte over je inkomstenbelasting te doen, er komt een plafond voor telefoonkosten binnen de EU en dieselauto’s mogen minder uitstoten. Alexander Crämer van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater bespreekt welke wetten er in Duitsland veranderen in de maand mei.
Podcast – Wat de impact is van het strafrechtelijk onderzoek naar voormalig VW-topman Winterkorn Derk Marseille 4 jaar ago — 20 april 2019 Wat betekent het strafrechtelijke onderzoek in Duitsland naar de voormalige VW-topman Martin Winterkorn? Derk Marseille vertelt op BNR Nieuwsradio over de impact hiervan.
In deze Duitse steden komt in 2019 een dieselverbod Duitslandnieuws 4 jaar ago — 11 december 2018 Steeds meer Duitse steden krijgen een dieselverbod, in 2019 gaan diverse rijverboden in. Op deze manier dreigt een onoverzichtelijke lappendeken aan regels voor milieuzones.
Meer dan 81.000 dieselrijders sluiten zich aan bij massaclaim tegen VW Derk Marseille 4 jaar ago — 7 december 2018 Bij de nieuwe massaclaim tegen Volkswagen vanwege dieselgate, hebben zich inmiddels meer dan 81.000 eigenaren van een VW-diesel gemeld. Ze hebben zich ingeschreven via een online register, meldt de Duitse consumentenbond. Derk Marseille gaat er verder op in bij BNR Nieuwsradio.
Axel Hagedorn – Zoveel last gaat VW niet krijgen van de massaclaims Axel Hagedorn 5 jaar ago — 9 september 2018 Volkswagen krijgt vanaf maandag 1.645 schadeclaims van gedupeerde aandeelhouders te verduren. Dat klinkt indrukwekkend, maar advocaat en Rechtsanwalt Axel Hagedorn denkt dat VW weinig hinder zal ondervinden van de massaclaims. Hij ziet parallellen met ING.
‘Nederlander Bram Schot voorlopig nieuwe topman van Audi’ Duitslandnieuws 5 jaar ago — 18 juni 2018 De Nederlander Bram Schot wordt volgens Duitse media tijdelijk naar voren geschoven als de nieuwe topman van Audi. De stap is nodig nu ceo Rupert Stadler in voorlopige hechtenis is genomen op verdenking van betrokkenheid bij het dieselschandaal.
Waarom Berlijn ineens in de ban is van bakfietsen Duitslandnieuws 5 jaar ago — 8 juni 2018 Hoe kan het toch dat er in autoland Duitsland steeds vaker wordt gesproken over bakfietsen? Het vervoersmiddel wordt gezien als een goed antwoord op problemen waar grote steden steeds meer last van hebben.
Deze subsidies zijn er in Duitsland voor e-mobility Duitslandnieuws 5 jaar ago — 15 mei 2018 Duitsland is serieus op zoek naar alternatieven voor dieselbusjes die pakketten bezorgen. Naast de aankooppremie voor e-auto’s komt er nu ook een regeling voor e-busjes. Ook steden komen met eigen initiatieven om alternatieven te stimuleren.
Axel Hagedorn: Wat de Amerikaanse aanklacht tegen voormalig VW-topman Winterkorn betekent Axel Hagedorn 5 jaar ago — 6 mei 2018 Wat betekent het aanklagen van de voormalige VW-topman Martin Winterkorn door de Amerikaanse justitie? Duitsland-expert en advocaat Axel Hagedorn laat zien welke les Nederlandse en Duitse bestuurders hieruit kunnen trekken.
Waarom de Nederlandse laadpalenfabrikant EVBox toekomst ziet in Duitsland Duitslandnieuws 5 jaar ago — 9 april 2018 Dieselgate doet veel Duitse bedrijven bewuster nadenken over het verduurzamen van het wagenpark. Maar staat Duitsland ook open voor een van oorsprong Nederlandse aanbieder van laadpaalinfrastructuur? Duitsland-directeur Fermin Bustamante vertelt waarom hij toekomst ziet in de Duitse markt.
Axel Hagedorn: Waarom Volkswagen veel te makkelijk wegkomt met dieselgate Axel Hagedorn 5 jaar ago — 25 maart 2018 Eigenaren van auto’s waarmee is gesjoemeld maken nauwelijks kans op een financiële compensatie. Duitsland-expert en advocaat Axel Hagedorn laat 2,5 jaar na dieselgate zien waarom Volkswagen er juridisch veel te makkelijk vanaf komt en pleit daarom voor het zo snel mogelijk invoeren van collectieve claims.
In Nederland en Duitsland dreigt een lappendeken aan regels voor milieuzones Duitslandnieuws 5 jaar ago — 26 maart 2018 Zo’n beetje elke gemeente in Nederland en Duitsland denkt na over het invoeren van strengere regels voor milieuzones in de binnenstad. Transportbedrijven vrezen een lappendeken aan regeltjes, waarbij in elke stad andere normen gelden. Jeroen Bol van evofenedex pleit voor een uniforme oplossing.
Axel Hagedorn – Waarom Duitsland rijverbod voor diesels voorlopig niet invoert Axel Hagedorn 5 jaar ago — 11 maart 2018 De ophef over het rijverbod voor diesels was groot, maar zo snel zullen diesels nog niet op grote schaal worden geweerd uit Duitse steden, denkt Duitsland-expert Axel Hagedorn. Wat hem betreft moet het roer radicaler worden omgegooid.
Waarom dit het moment is voor de Nederlandse automotive om in Duitsland aan tafel te zitten Duitslandnieuws 5 jaar ago — 8 maart 2018 Nu er echt rijverboden voor diesels dreigen in Duitsland, is de autoindustrie in rep en roer. Dit is hét moment om als Nederlandse automotive aan tafel te zitten met de stakeholders, zegt Emobility-expert Henk Meiborg. Daar is hij zelf al druk mee bezig, maar het kan wat hem betreft nog intensiever.
Duitse rechter beslist over rijverboden voor dieselauto’s Duitslandnieuws 5 jaar ago — 22 februari 2018 Een belangrijke dag voor bezitters van dieselauto’s. Donderdag 22 februari beslist de Duitse rechter of er groen licht komt voor rijverboden voor dieselauto’s in Duitse steden. – Update: de uitspraak is verschoven naar dinsdag 27 februari.
Duitse worsteling met diesel biedt kansen voor Nederlandse automotive Bertus Bouwman 5 jaar ago — 27 februari 2018 Ziet de toekomst er donker uit voor de Duitse autoindustrie nu de diesel uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen? Met de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Duitsland van 27 februari 2018 is de weg vrij voor het invoeren van rijverboden in Duitse steden. Fred van Putten kent de autowereld van binnenuit en ziet juist goede kansen voor Nederlandse automotive.
Waarom Duitsland zo in paniek is nu rijverbod voor diesel dreigt Duitslandnieuws 5 jaar ago — 5 februari 2018 Mogen dieselauto’s straks nog wel Duitse steden binnenrijden? Eigenaren van een dieselauto moeten deze datum in de gaten houden.
Deze Nederlander zorgt er met e-learning voor dat Duitsers minder ongevallen veroorzaken Duitslandnieuws 5 jaar ago — 23 januari 2018 Duitsland is sinds dieselgate in de ban van het terugdringen van CO2-uitstoot. De Nederlander Rob IJland heeft het daarom druk in Duitsland. Met zijn e-learning programma Prodrive Learning traint hij bedrijven om zuiniger en veiliger te rijden.
Europese CO2-uitstootnormen blijven soepel dankzij Duitse autolobby en dat biedt kansen voor Nederland Duitslandnieuws 5 jaar ago — 13 november 2017 Het voorstel van de Europese Commissie om de CO2-uitstootnormen aan te scherpen, gaat velen niet ver genoeg. Critici zien daarin de hand van de sterke Duitse autolobby. Toch bieden juist deze soepele normen voor pioniers in emobility, zeggen Nederlandse ondernemers.
Daar zit een luchtje aan Roy van Veen 6 jaar ago — 20 augustus 2017 In de maakbare samenleving is geld verdienen belangrijker dan ethiek of principes. Het gaat er om hoe je het uitlegt, niet om wat je doet.
Kartel in Duitse autoindustrie krijgt wat het verdient Henk Meiborg 6 jaar ago — 1 augustus 2017 Het laatste nieuws over de kartelvorming van Duitse autofabrikanten maakt pijnlijk duidelijk dat het dieselschandaal een gevolg is van een veel groter fenomeen dat is terug te voeren op de zo geroemde Wirtschaftspolitiek, betoogt emobility-expert Henk Meiborg.
Axel Hagedorn: Duitse autolobby blijkt machtiger dan de politiek Axel Hagedorn 6 jaar ago — 30 juli 2017 Duitse autofabrikanten zijn net zo erg als notoire dopingzondaars. Iedereen houdt elkaar de hand boven het hoofd, en de politiek durft de machtige industrie niet aan te pakken, schrijft Duitsland-expert Axel Hagedorn.
Verhoor voormalig VW-topman Martin Winterkorn Duitslandnieuws 6 jaar ago — 19 januari 2017 Volg het live! Wat wist Winterkorn? De voormalig topman van Volkswagen die door de dieselgate moest opstappen, wordt donderdag ondervraagd door een parlementaire onderzoekscommissie in Berlijn. Centraal staat hoe innig de banden waren tussen Volkswagen en de politiek ten tijde van dieselgate. Tegelijkertijd doet het OM in Duitsland én Amerika ook nog onderzoek naar zijn rol in het schandaal. Duitslandnieuws zit in de zaal.
Axel Hagedorn: Claims tegen Volkswagen in Duitsland Axel Hagedorn 6 jaar ago — 6 december 2016 Hoe gaat het verder bij de megarechtszaak tegen Volkswagen in de dieselgate? Bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen Axel Hagedorn legt uit hoe complex de procedure is.
Duitslandnieuws in de media: ‘Duitsers houden wel van de Nederlandse flair’ Duitslandnieuws 6 jaar ago — 22 oktober 2016 BNR Nieuwsradio interviewde in Emmen twee bedrijven uit het netwerk van Duitslandnieuws over zakendoen in Duitsland. Job Janssen besprak in de studio bij Deutsche Welle de tweede verjaardag van Pegida en Bertus Bouwman blikte vooruit voor de Vlaamse radiozender VRT Radio 2 op een controversieel televisieprogramma. Een overzicht waar Duitslandnieuws deze week opdook in de media.
Axel Hagedorn: Gebrek aan bedrijfsgeweten bij Volkswagen zorgwekkend Axel Hagedorn 7 jaar ago — 25 mei 2016 Axel Hagedorn schreef afgelopen september dat het criminele gedrag bij Volkswagen te wijten is aan een gebrekkig bedrijfsgeweten. Acht maanden later vraagt hij zich af of Volkswagen überhaupt iets heeft geleerd van de dieselgate.
De zieligerds van de VW-top Ursula W. 7 jaar ago — 15 mei 2016 Elk jaar duikt het wel eens op in de media: bestuurders of directies – vaak van grote bedrijven – blijken via allerlei contracten en financiële constructies, onnoemelijk hoge bedragen te ‘verdienen’ tijdens hun in dienst zijn – of erna. Zelfs wanneer deze bedrijven slecht presteren, vloeien dikwijls grote sommen geld naar hun bankrekening. Wat is dat toch met mannen aan de top?
Axel Hagedorn: crimineel gedrag VW gevolg van ontbreken ‘bedrijfsgeweten’ Axel Hagedorn 8 jaar ago — 28 september 2015 Het Duitse OM is een vooronderzoek begonnen naar de vorige week opgestapte VW-topman Martin Winterkorn. Wanneer wordt bewezen dat hij van de fraude wist staat hem een boete of celstraf te wachten. Axel Hagedorn: “Het ontbreken van een bedrijfsgeweten is het allergrootste risico voor het voortbestaan van VW.”
Axel Hagedorn: Europese slachtoffers sjoemelsoftware kunnen weinig claimen Axel Hagedorn 7 jaar ago — 9 december 2015 Axel Hagedorn maakte afgelopen week de vaste commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer wegwijs met de juridische haken en ogen over schadeclaims vanwege de dieselgate. De bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen verwacht dat benadeelden in Europa niet zulke hoge schadeclaims kunnen indienen als de Amerikanen. Voor Duitslandnieuws zet hij de mogelijkheden uiteen.
Na Volkswagen nu ook manipulaties bij Opel ontdekt Pieter Heijboer 7 jaar ago — 3 december 2015 Opel heeft net als VW ook met de CO2-uitstootwaarden gesjoemeld. Dat blijkt uit nieuwe testen in oktober van het bedrijf zelf waarop Duitse tv-programma Monitor van de ARD de hand heeft weten te leggen. De uitstoot van één van de Opel-modellen ligt 15% hoger dan eerder werd gemeten. Al wil de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer eerst de officiële tests van de overheid afwachten. Ook Opel zelf ontkent de aantijgingen.