
Duitsland is de belangrijkste markt voor onze leden, zegt Paul Verlinden van de Koninklijke Metaalunie bij de opening van de online sessie. “Daarom werken we ook samen met NiederlandeNachrichten.de. Samen bespreken we hoe we voor onze leden aandacht kunnen krijgen in Duitsland.”
Daarbij is het heel belangrijk om je doelgroep in Duitsland te kennen, vertelt Derk Marseille van Niederlande Nachrichten. “Vaak zijn de beslissers in de industrie een beetje conservatief en is voor hen het persoonlijk contact zoals op een beurs erg belangrijk.”
Coronacrisis brengt digitalisering in stroomversnelling
Toch staat de industrie in Duitsland absoluut niet stil. Zeker nu de wereld volop digitaliseert en de coronacrisis veel van deze trends extra in beweging zet. “Kijk naar het gedrag van 50 tot 60-jarigen managers in Duitsland”, zegt Marseille. “Uit onderzoek blijkt dat ze je gemiddeld genomen 2,6 keer moeten tegenkomen voordat ze met je in zee willen gaan.”
Door de coronacrisis krijgen de ‘online ontmoetingen’ steeds meer gewicht. “Dat betekent dus dat je Duitse website goed op orde moet zijn. Maar het helpt ook wanneer je elders online in het Duits staat genoemd.”
Contentmarketing ondersteunt je inspanningen op Duitse markt
Daarom wordt contentmarketing steeds belangrijker voor bedrijven, ziet Marseille. “Daarbij moet je wel je team inzetten, je moet het met je hart doen.” En wat levert het op? “Zie het vooral als extra ondersteuning van je bestaande activiteiten. Na een artikel wordt je vestiging heus niet meteen bestormd door Duitse klanten. Maar het versterkt je inspanningen wel heel erg.”
Het online seminar van Koninklijke Metaalunie en Niederlande Nachrichten is op te vragen bij de Metaalunie