
Luister naar de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio over Tesla, Elon Musk en Berlijn.
Nauwelijks heeft Elon Musk de handtekening gezet voor de bouw van de nieuwe Gigafactory van Tesla bij Berlijn, en het project lijkt al vertraging op te lopen. De rechter heeft het kappen van de bomen voorlopig stilgelegd, en activisten ketenen zich vandaag vast aan de overgebleven bomen.
Wat is er aan de hand?
De motorzagen en kraanwagens net buiten Berlijn staan stil, en activisten hadden zich aan de bomen geketend. De politie heeft hen weggehaald. De regionale rechtbank had eerder het kappen van de bomen waar de Gigafactory van Elon Musk moet verrijzen voorlopig stilgelegd. Diverse milieubewegingen hebben de nieuwe Tesla-fabriek op de korrel genomen. Ze proberen de bouw te vertragen door procedures aan te spannen. Ze maken zich zorgen over het verdwijnen van bomen. Ook zou de batterijproductie veel water verbruiken, ze vrezen dat dankzij Tesla de lokale waterhuishouding fors wordt aangetast.
Maakt Elon Musk zich al zorgen over de openingsdatum?
De fabriek moet in juli 2021 de deuren openen. Dat is dus een heel ambitieus plan. Als het nu al vertraging oploopt bij het kappen van de bomen, dan mag hij zich zeker zorgen maken. Het is hemelsbreed ook niet zo ver van het beruchte faalvliegveld, dat overigens ook in 2021 eindelijk open zou moeten gaan. Overigens bezweren de politici in Brandenburg dat het uiteindelijk allemaal goed moet komen.
Kunnen die politici Musk een beetje geruststellen?
Tesla zegt nu ook rekening te houden met vertraging. De milieuclubs die zich hebben verenigd in de ‘Grüne Liga’ maken zeker kans om de bouw voorlopig stil te leggen. De kapvergunning is namelijk bewust ‘voortijdig’ afgegeven door de autoriteiten. De Berlijnse politiek greep vervolgens snel in en heeft ervoor gezorgd dat er toch weer gekapt mocht worden. Ook regeringspartij Die Grünen is kritisch op de activisten. Het gaat namelijk niet om oude bomen, maar om jong kaphout. Tesla belooft bovendien elders nieuwe bomen te planten.
Hoe wordt er in Duitsland op deze ontwikkelingen gereageerd?
Beetje dubbel. Voor deze regio betekent dit veel extra banen, maar tegelijk ligt bomen kappen ook heel gevoelig in Duitsland. Zie Hambacher Forst vs RWE. Tegelijk kijkt men ook met argusogen naar de ‘aanval’ op de Duitse autoindustrie die Tesla hier doet. Het daagt de fabrikanten op z’n zachtst gezegd nogal uit. Maar wanneer dit stukloopt op bureaucratie of gerechtelijke procedures, lijdt Duitsland internationaal ook gezichtsverlies. Er staan dus veel belangen op het spel.
Tesla en meer podcasts
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws