
In Nederland duiken de laatste jaren veel bedrijven op die innovatieve producten ontwikkelen voor vegetarische en veganistische consumenten. Omdat de Nederlandse markt zijn beperkingen heeft, helpt agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis van GO4EXPORT hen bij het betreden van de Duitse markt. Vaak gebeurt dit in combinatie met GO4EXPORT-partner Food Valley, het Proteïne Cluster en StartLife.
Het jaar werd goed begonnen met 9 ‘groene’ startups op de Grüne Woche in Berlijn, een grote consumentenbeurs waar mensen graag nieuwe producten komen proeven. Dit jaar staan nog veel meer beurzen, handelsmissies en bijeenkomsten op het programma.
Duitse markt voor vegetarische en veganistische producten groeit
Dat de Nederlandse producenten van vegetarische en veganistische producten nadrukkelijk naar Duitsland kijken, is niet vreemd. Volgens belangenorganisatie ProVeg eten in Duitsland ongeveer 8 miljoen mensen vegetarisch en 1,3 miljoen veganistisch voedsel. Dagelijks komen er volgens schattingen ongeveer 2.000 vegetariërs en 200 veganisten bij.
Hierdoor groeit ook het ‘Veggie-assortiment’ in de supermarkt. Volgens het marktonderzoeksinstituut Nielsen heeft de verkoop van plantaardige producten in de Duitse foodretail en drogisterijen een nieuw recordhoogte bereikt. Tussen 2017 en 2018 werd 960 miljoen euro verkocht met veganistisch en vegetarisch voedsel. Dit is een stijging van de verkoop met 30% ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar. De discounters konden hun jaarlijkse verkoop met meer dan een derde verhogen, terwijl de traditionele supermarkten een verkoopstijging van 23 % met plantaardige producten registreerden.
Duitsland domineert al enkele jaren de veganistische markt. Er zijn hier meer veganistische innovaties dan in enig ander Europees land. Volgens het marktonderzoeksbureau Mintel kwam tussen juli 2017 en juni 2018 15% van de nieuwe veganistische producten wereldwijd uit Duitsland. Zo’n 8% van de voedsel- en dranklanceringen in Duitsland worden als vegetarisch bestempeld en 14% als veganistisch. Tussen juli 2013 en juni 2018 zijn de veganistische productlanceringen meer dan verdrievoudigd. Ter vergelijking: in 2012 waren de nieuwe veganistische productlanceringen slechts goed voor 1% en de nieuwe vegetarische productlanceringen slechts voor 3%.
ProVeg ziet steeds meer alternatieven voor vlees en zuivel opduiken. Ook ziet de belangenvereniging dat de gemiddelde consument steeds opener staat voor plantaardige alternatieven, ook doordat er steeds meer aanbod is in restaurants. Ook veganistische kleding en cosmetica zijn in opkomst. Deze trends waren eerder deze maand te zien op de Biofach in Neurenberg.
Kijk breder dan de supermarkt
Natuurlijk is het een grote stap om in de schappen van een Duitse supermarkt terecht te komen. Maar Wolthuis daagt de Nederlandse producenten uit om breder te kijken. “Er zijn veel meer mogelijkheden. We hebben een aantal algentelers, zij kunnen hun algen ook aanbieden als halffabricaat.” Ook wijst de agrofoodmakelaar nadrukkelijk naar de ontwikkelingen in het zogenaamde segment ‘foodservice’. “Kijk wat er gebeurt in bedrijfskantines of in ziekenhuizen. Ook daar groeit de belangstelling en acceptatie voor vegetarisch en veganistisch voedsel.”
De kans is groot dat de Nederlandse producten hun weg naar de Duitse consument vinden, schat hij in. Toch is het hebben van een goed product alleen niet voldoende, zegt hij. “Je moet je huiswerk goed doen. Daar helpen we via GO4EXPORT mee. Zo kan je met onze ‘Groeiversneller’ bijvoorbeeld je communicatie en verpakking op de Duitse markt afstemmen. En verder helpen we je op weg bij het leren kennen van de juiste mensen.”
Samen de Duitse markt op
Meegaan naar een beurs als de Grüne Woche, vormt een begin van de gezamenlijke leercurve van de startups, zegt Wolthuis. “We trekken samen op en delen onze ervaringen. We helpen elkaar ook door samen te communiceren dat je met deze producten investeert in je eigen gezondheid en een beter klimaat.” Wolthuis vindt die boodschap passend bij de nieuwe tijdsgeest. “Het is meer dan een nieuwe foodtrend, het is gaat om niets minder dan een verandering van onze eetcultuur. Wij tonen deze innovatie.”
Voor de Nederlandse producenten volgen dit jaar nog voldoende kansen in Duitsland. In maart is de grote foodservicebeurs Internorga in Hamburg. Ook daar staan enkele Nederlanders. “We hopen verder nieuwe Duitse delegaties naar Nederland te halen voor inspiratie. Daarnaast willen we ons laten zien op Duitse vakbeurzen, of een Hausmesse van een grote Duitse supermarkt.”
Veel Nederlandse voedselinnovatie vindt plaats rond de Wageningen Universiteit. Daar wordt in oktober 2020 de Foodvalley Summit georganiseerd. “Een mooie kans om Duitse gasten uit te nodigen. We sluiten 2020 af met een Holland Paviljoen op de Health and Natural Ingredients Beurs in Frankfurt.”