Vanuit Nederland werd driftig lobby gevoerd voor het binnenhalen van de nieuwe fabriek van Tesla. Maar ceo Elon Musk kiest toch voor de regio rondom Berlijn.

Tesla op het Holland-paviljoen tijdens de EVS30 in 2017. Foto: Messe Stuttgart
Een tweet van Elon Musk, vervolgens lieten ook Berlijnse politici van zich horen: Tesla gaat zijn batterijen ten zuiden van Berlijn produceren. De Gigafactory goes to Germany. Maar waarom kiest Tesla voor Berlijn-Brandenburg?
- Luister naar de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio
Het is dus echt waar?
Dinsdagmiddag zouden de handtekeningen zijn gezet. Tot grote teleurstelling van al die West-Europese regio’s die ook graag de duizenden banen binnen wilden trekken.
Tegenvaller voor Nederlandse regio’s?
Zeker, de enthousiaste lobby uit bijvoorbeeld de regio Groningen blijkt tevergeefs.
Dus nu komt de elektrische revolutie voor de Duitsers dus van Tesla?
Dat is inderdaad opvallend. Net nu Volkswagen alle kaarten op de elektrische auto zet, komt dus niet zo ver van Wolfsburg en Dresden een nieuwe Tesla-fabriek. Overigens kent Berlijn al een lange industriële geschiedenis rondom elektrische auto’s. Meer dan 100 jaar geleden werden ze al in serie geproduceerd in Berlijn-Schöneweide. Ook techgigant Siemens komt oorspronkelijk uit de huidige Duitse hoofdstad en keerde onlangs ook weer terug met een nieuw innovatiecentrum.
En de regio Berlijn wrijft in zijn handjes?
Zeker, tussen Berlijn en Leipzig is veel plek vrij. Dit is goed nieuws voor de deelstaat Brandenburg waar de fabriek waarschijnlijk wordt neergezet.
Tesla en andere Podcasts
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws