Ga naar inhoud

Wat Duitse journalisten opvalt in Oost-Nederland

We kunnen samen wereldkampioen worden. Dat kopte de Duitse krant Welt am Sonntag naar aanleiding van een inspiratiereis langs innovatieve bedrijven in Oost-Nederland. Lees hier de reacties van Duitse journalisten.

Nederland en Duitsland zijn goede buren, maar kennen elkaar nog te slecht. Dit leidt ertoe dat bedrijven uit beide landen nog te weinig met elkaar zaken doen, merken de provincies Overijssel en Gelderland. Zij lanceerden daarom het exportprogramma GO4EXPORT dat als verbinder fungeert tussen bedrijven, wetenschappelijke instellingen, netwerken en overheden in beide landen.

Om de regio eens goed op de kaart te zetten in Duitsland, stelde Hans Brouwers van OostNL het educatieve kennismakingsprogramma ‘Im Westen viel Neues’ samen waarin de Duitse pers de kans krijgt om Nederland op een unieke wijze te ontdekken.

Samen wereldkampioen

Enkele reacties van deelnemende journalisten uit Duitsland:

Martin Borck van de Westfälische Nachrichten roemt de Nederlandse ondernemersmentaliteit. “Die is over het algemeen veel losser dan de Duitse. Een Nederlandse ondernemer gaat spontaan even langs om een kopje koffie te drinken bij een collega.”

Lutz Kämpfe, journalist van de Westfälische Anzeiger, vindt dat Nederlandse bedrijven over het algemeen alerter zijn en sneller op nieuwe ontwikkelingen inspelen dan hun Duitse collega’s. “Sommige Duitse ondernemers hebben nog altijd de neiging te denken dat het internet iets is wat wel weer weggaat.”

Guido Hartmann, economieredacteur bij Welt am Sonntag, is vooral onder de indruk van de ondernemersgeest die hij bij Nederlandse jongeren heeft gezien. “In Duitsland willen de meeste jongeren het liefst ambtenaar worden. Risico nemen en eventueel durven falen zit duidelijk niet in ons dna. Vandaar dat het goed is dat de minister van economie van Noordrijn Westfalen het vak ondernemen op school wil invoeren.”

Samenwerking universiteit met startups bijzonder

Voor Laura Fühner, redacteur van de Grafschafter Nachrichten, is de kennismaking met het Nederlandse bedrijven nuttig. “Ik kende Enschede eigenlijk vooral van de bloemenmarkt. Ik vind vooral de samenwerking tussen de TU Twente en de lokale start-ups bijzonder. In Nordhorn, waar ik werk, bestaat die cultuur minder: wij zijn vooral gericht op MKB-bedrijven.”

Nina Kallmeir van de Neue Osnabrücker Zeitung is op zoek naar achtergronden bij een onlangs verschenen rapport over samenwerking in de grensregio. Daarin stond dat veel kansen onbenut blijven. “Hier heb ik gezien dat het wel kan lukken als je maar je best doet. Natuurlijk blijven er altijd culturele verschillen, zoals een plattere hiërarchie in Nederland, maar die zijn zeker niet onoverbrugbaar.”

Julian Binn, journalist bij Mediamix, een bureau voor cross-border-comunicatie was vooral onder de indruk van start-up 4Silence. “Verder vind ik het heel bijzonder dat een hoogtechnologisch bedrijf als 247Tailorsteel in zijn marketing vooral belang hecht aan mond-tot-mondreclame.”

Tekst: Arjan Paans en Jelmer Visser

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Avatar fotoInternationaal denken en doen onder één naam #GO4EXPORT Mogelijk gemaakt door samenwerkende partijen in de provincies Overijssel en Gelderland.