Ga naar inhoud

Deutsche Bahn zoekt actief naar Nederlandse aannemers voor nieuwe spoorprojecten

De komende tien jaar steekt de Deutsche Bahn zeker 86 miljard euro in onderhoud en sanering van railinfrastructuur, met een zwaartepunt in buurdeelstaat Noordrijn-Westfalen. Dat is een van de redenen dat de Duitse spoorwegen nu actief zoeken naar Nederlandse aannemers. Hier moet je op letten als je meedoet aan een aanbesteding in Duitsland.

De Duitse spoorwegen steken de komende 10 jaar 86 miljard euro in onderhoud en sanering van bestaand spoor. Maar ook veel nieuwe projecten staan in de planning, veel werk zal plaatsvinden in de buurdeelstaat Noordrijn-Westfalen. Om al dat werk aan te kunnen, gaat Deutsche Bahn nu ook op zoek naar aannemers uit Nederland. Op 24 september is hiervoor een speciale bijeenkomst in het Duitse Kleef, vlakbij de Nederlandse grens.

Een niet onbelangrijk dossier binnen dit thema is de Duitse aansluiting op de Betuwe-route. Freddy Heinzel is advocaat bij STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater waar de bijeenkomst wordt georganiseerd, maar als honorair consul in deze regio voor Nederland bezocht hij eerder dit jaar samen met de Nederlandse ambassadeur in Duitsland Wepke Kingma een bouwput waar aan de Duitse aansluiting wordt gewerkt. “Duidelijk is dat de Betuwe-route in Nederland al lang klaar ligt, terwijl in Duitsland mondjesmaat nog 12 deelstukken tussen Zevenaar en Oberhausen afgewerkt moeten worden.”

Nederlandse expertise welkom in Duitsland

Aan de ene kant is er frustratie in Nederland dat dit zo lang op zich laat wachten. Tegelijk vormen zowel de Nederlandse ervaring met de Betuwe-route als de grote investeringen in de Duitse railinfrastructuur goede kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven, zegt Heinzel. “In Nederland is veel expertise rond alle technische ins en outs rondom de Betuwelijn. Denk aan de aanleg van de rails zelf, maar ook de geluidswal en alle technische details die er bij komen kijken.” Dit is goed in Duitsland in te zetten, aldus de advocaat. “Voor het Duitse gedeelte ligt er nog jaren aan werk. Als je dit goed aanpakt, is het een mooie kans voor ondernemers.”

Om mee te doen aan een aanbesteding in Duitsland, is wel een goede voorbereiding nodig, zegt Heinzel. “Op zichzelf is een Duitse aanbesteding niet anders dan een Nederlandse procedure.” Toch moet je op een aantal zaken goed letten, legt hij uit. “De voorwaarden zijn naar Duits recht. Dus je moet als bedrijf voldoen aan Duitse normen. Denk aan de Handwerksordnung, VOB Bau, BGB en de Duitse DIN-normen.” Daar moet je in de voorbereiding even goed in duiken, zegt hij. “Fouten hiermee zijn achteraf niet te corrigeren, want dan worden andere deelnemers benadeeld.”

De bijeenkomst in Kleef is vooral bedoeld om Nederlandse ondernemers hiermee vertrouwd te maken, zegt Heinzel. “Als bedrijf uit een kleiner land, krijg je in Duitsland wel te maken met projecten die een stuk omvangrijker zijn. Daar moet je je wel op instellen.” Toch is de expertise uit Nederland welkom in Duitsland, merkt hij. “Niet alleen vanwege de ervaring met de Betuwe-route, ook de kennis in water- en bruggenbouw wordt hier erg gewaardeerd.”

Speeddaten met Deutsche Bahn

Tijdens de bijeenkomst in Kleef krijgen ondernemers de mogelijkheid voor diverse ‘speeddating’ 1-op-1-gesprekken, om de mogelijkheden voor samenwerking met Deutsche Bahn te verkennen. De voertaal van de bijeenkomst is Duits. Meer informatie en aanmelden.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Avatar fotoSTRICK biedt Nederlandse ondernemers die in Duitsland zaken (willen) doen of een dochteronderneming willen opstarten, alomvattend juridisch en fiscaal advies. Aanmelden voor de nieuwsbrief: `Tax & Law Ticker´