
Nederlandse ondernemers bereiden zich al voor op de BrauBeviale van 12 tot en met 14 november in Neurenberg. De beurs is sinds 1978 uitgegroeid tot de belangrijkste ontmoetingsplek van Europa voor de hele productieketen van dranken. Tijdens de afgelopen editie kwamen 40.000 vakbezoekers naar Noord-Beieren om contacten op te doen in de wereld van grondstoffen, technologie, logistiek en marketing.
Zeker 53% van de beursbezoekers komt van buiten Duitsland. Volgens onderzoek van de beursorganisatie onder bezoekers, is 90% van hen betrokken bij de investeringsbeslissingen binnen hun bedrijf. Verspreid over 9 hallen staan meer dan duizend exposanten uit zeker 43 landen. Er wordt kennis gedeeld over export en de hele keten in het Export Forum en het Forum Brau Beviale waar speciale bijeenkomsten zijn rond blockchain en andere digitale ontwikkelingen voor brouwers, marketing, trends van de toekomst, klimaatverandering en hidden champions.
Bierprijzen worden uitgedeeld tijdens de European Beer Star en in de Craft Drinks Area kan je onder leiding van onafhankelijke experts talloze soorten craftbier, maar ook alcoholvrije drankjes proeven. Er zijn diverse themapaviljoens met aandacht voor bijvoorbeeld innovaties in verpakkingen. En de beursorganisatie brengt dit jaar onder de naam Beviale Family extra onder de aandacht dat er gerelateerde beurzen zijn van Chili via Brazilië en Mexico tot aan Italië, Rusland, Zuid-Korea en China.
Duurzame fusten vallen op in Neurenberg
Van de duizend exposerende bedrijven, komen er 30 uit Nederland. Een goed voorbeeld is de producent van KeyKeg en UniKeg uit Den Helder met duurzame fusten. Een familiebedrijf met een groene missie. “Het is makkelijk om alleen te praten over duurzame oplossingen”, vertelt Bianca Hofland namens het bedrijf. “Wij hebben besloten om ook echt iets te doen met onecircle.world Zeker omdat de ziel van ons bedrijf is om de wereld een beetje mooier achter te laten dan hoe we het hebben aangetroffen.”
Voor het Nederlandse bedrijf is de Nürnberg Messe een goede plek om hun producten en missie uit te dragen, zegt Hofland. “De hele sector komt daar. Dus voor ons belangrijk genoeg om er elk jaar te zijn en onze laatste innovaties te laten zien.” Het familiebedrijf verkoopt hun duurzame fusten wereldwijd. “Neurenberg is heel internationaal, daarom staan we er met een meertalig team om zo’n beetje alle wereldtalen af te dekken.”
Het bedrijf kan zich op de beurs in Neurenberg onderscheiden met lichtgewicht, duurzame fusten voor de drankenindustrie. “Denk dan veel breder dan aan alleen bier. Van wijn en cocktails tot aan frisdranken en koffie, bijna alles wat op de tap kan, past in onze fusten.”
Scoren met circulaire economie
De fusten van de Nederlanders zijn heel anders dan de traditionele stalen variant. “Vanuit duurzaamheid is onze KeyKeg het enige fust ter wereld, dat past binnen de circulaire economie. En met OneCircle hebben we een bedrijf opgezet met als doel wereldwijd een circulair systeem op te zetten, daar waar mogelijk in samenwerking met bestaande afvalverwerkingsbedrijven. Daarmee bouwen we aan een community dat ervoor zorgt dat alle fusten op de juiste manier inzamelt.”
Juist met dit duurzame verhaal kan het bedrijf veel aandacht trekken op de beurs in Neurenberg. “Onze fusten zijn compleet anders dan de gangbare varianten. Wij denken dat we met onze aanpak een wezenlijk verschil kunnen maken in het verduurzamen van de bedrijfsvoering.” Investeren in minder CO2-uitstoot betaalt zich volgens de Nederlanders ook uit. “Brouwers hoeven met ons systeem geen grote vloot van stalen fusten aan te schaffen. En ze hoeven zich niet druk te maken over het retour halen van de fusten.”
Circulaire economie, duurzaamheid, verminderen van de CO2-uitstoot, het lijkt wel of de Nederlanders alle trendgevoelige woorden willen inzetten. “Voor ons is duurzaamheid geen hype, we zijn er al heel lang mee bezig.” Dat er nu veel aandacht voor is, helpt het bedrijf wel. “Brouwers en distributeurs die hun drank duurzaam willen vervoeren en verpakken, kunnen wij nu goed van dienst zijn. Vaak verschilt het ook weer per klant welke oplossing het meest duurzaam is, we helpen graag om de juiste calculatie te maken.”
Zorg voor de hele keten
De afgelopen jaren kwamen er veel nieuwe drankjes uit Duitsland, tegelijk is het land ook wereldberoemd als traditionele brouwer met eeuwenoude biermerken. Innovatief en traditioneel, beide groepen zijn interessante klanten voor het bedrijf uit Den Helder. “We volgen trends over de hele wereld en introduceren nieuwe mogelijkheden uit andere werelddelen bij onze klanten. Onze grootste troef is support in de hele keten. Van klant tot eindklant, wij zorgen overal voor de juiste support.”
Duitsland speelt ook op een andere manier een belangrijke rol voor het familiebedrijf. “We hebben nu wereldwijd productielocaties. Onze eerste fabriek in het buitenland stond in het Oost-Duitse Schwerin. Nu wordt een deel van onze fusten gemaakt in Groß Breitenbach. De innovatie en ontwikkeling vindt plaats in Den Helder.”
BrauBeviale 2019
De BrauBeviale is van 12 tot 14 november in Neurenberg. De beurs is sinds 1978 uitgegroeid tot de belangrijkste ontmoetingsplek van Europa voor de hele productieketen van dranken. Tijdens de afgelopen editie kwamen 40.000 vakbezoekers naar Noord-Beieren om contacten op te doen in de wereld van grondstoffen, technologie, logistiek en marketing.
https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2019/06/14/waarom-de-braubeviale-in-neurenberg-geldt-als-de-stamtafel-van-de-brouwsector/