
Niet zo lang geleden was BMW in Duitsland de trotse voorloper met elektrische auto’s. Maar onder CEO Harald Krüger werd die voorsprong verkwanseld. De schatrijke eigenaarsfamilie Quandt eist van de nieuwe topman Oliver Zipse dat hij vol inzet op een CO2-neutrale toekomst.
- Luister naar de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio
BMW had toch al lang elektrische auto’s?
Ja, maar die voorsprong is onder Harald Krüger verdwenen. Gedreven door het dieselschandaal investeert concurrent Volkswagen inmiddels aanzienlijk hogere bedragen in elektrische auto’s en stelt zichzelf ambitieuzere doelen.
Maar BMW wil het anders doen dan VW, en naast elektrische auto’s ook inzetten op waterstof. Het idee is dat BMW voor het einde van dit jaar een waterstofauto kan presenteren. BMW werkt samen met de Japanse autofabrikant Toyota.
De nieuwe topman krijgt als hoogste prioriteit mee dat er wordt gewerkt aan een CO2-neutrale toekomst.
Welke opdracht krijgt Zipse mee?
Hij heeft in ieder geval nauwelijks tijd om zich in te werken. Voor de grote autobeurs IAA in september zou er een nieuwe, meer moedige bedrijfsstrategie moeten zijn.
Technische veranderingen zetten momenteel de hele auto-industrie onder druk. BMW, Daimler en VW moeten miljarden investeren in nieuwe motoren en tegelijkertijd koelt de economie af – zelfs in groeimarkten zoals China. Daar komen nog politieke onzekerheden bij: De autobazen zijn bang voor de Amerikaanse president Donald Trump en zijn dreigement om straftarieven op te leggen aan auto’s uit Europa.
Podcast
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws