
- Luister naar de bijdrage op BNR Nieuwsradio
In de haven van Hamburg is het deze week feest. Na 16 jaar lang politiek gesteggel is eindelijk begonnen met de uitdieping van de Elbe. En dat betekent dat Hamburg binnenkort bereikbaar is voor de allergrootste scheepstypen.
Derk Marseille beantwoordt de belangrijkste vragen:
Euforie en optimisme in Hamburg. Want ‘ze’ doen weer mee. Terecht?
Na 16 jaar procederen kan je zeker spreken van een grote opluchting. Minister van Verkeer Scheuer noemde het een project van nationaal belang. Niet alleen voor Hamburg, maar ook voor het achterland, bijvoorbeeld de enorme economie in het zuiden van Duitsland. Aan de andere kant is het voor natuurbeschermers het uiterst zuur. Zij lagen dan ook met schepen in de rivier om te protesteren.
Wat wordt er precies de komende 2 jaar gedaan?
Zo’n 238 miljoen zand wegscheppen, zodat de rivier dieper wordt. Een flinke opdracht die aan de neus van Boskalis voorbij ging. Het Belgische Deme doen het nu.
Want voor de duidelijkheid: Hamburg ligt niet direct aan de Oostzee en heeft daarom die uitdieping nodig?
Ja, transport is economy of scale. Hoe meer containers op 1 schip, des te goedkoper komen je tv-schermen, auto’s en medicijnen aan. Daardoor worden de schepen zwaarder en heb je dus een diepere vaargeul nodig. Natuurbeschermers zeggen: door de diepere vaargeul komt er meer zout water in de rivier, die overstromen beschermde vogelgebieden. Met zout water ligt er minder te eten voor veel dieren, en daarom kunnen de vogels in hun trektochten daar niet meer terecht. Dat leidt tot ernstige aantasting van zo’n ecosysteem. Tegelijkertijd- ik was er vorig jaar- er is bijna niemand in die dorpen die aan het economisch belang van de uitdieping twijfelt. Dus de natuur legt het hier af.
Als ze in Duitsland zo enthousiast over deze uitdieping zijn, waarom heeft het dan 16 jaar geduurd voordat met de baggerwerkzaamheden kon worden begonnen?
Omdat het tot symbool geworden is met een enorm verharde strijd met veel emotie. Daarbij zijn door de natuurbeschermers ook gerechtelijke procedures misbruikt, maar hebben havenbestuurders zich zeker in het begin super arrogant opgesteld waardoor een patstelling is ontstaan.
Wat moet er nog gebeuren om van Hamburg een nog serieuze uitdager van Rotterdam en Antwerpen te maken?
Verdieping is alweer als onvoldoende verklaard. Tot 13,5 meter bij eb, is 16 meter nodig voor de grootste schepen. Tegelijkertijd is die concurrentiestrijd ook steeds meer een digitaliseringsstrijd. Transport is deels nog analoog georganiseerd. Dus hoe meer je dat digitaal kunt fixen hoe beter dat voor klanten is. En dan maakt het vanuit China niet meer uit of je nu in Antwerpen, Rotterdam of Hamburg terecht komt.
Podcast
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws