Ga naar inhoud

Waarom je in Duitsland goed moet opletten wat je op de verpakking zet

Voordat je levensmiddelen naar Duitsland exporteert, moet je goed opletten wat je op de verpakking en in reclame-uitingen zet. "Nederlandse producenten komen met regelmaat voor verrassingen te staan. En de regels in Duitsland zijn streng."
verpakking

Hoe moet de exacte prijsindicatie eruit zien bij een advertentie voor koffiecapsules? Over die vraag boog het Duitse federale hof (Bundesgerichtshof BGH) zich dit voorjaar. Aanleiding was een warenhuis dat enkel de totale prijs per verpakking en het aantal per tien capsules per verpakking had vermeld in een advertentie. De BGH vond deze aanduiding onvoldoende en beval de detailhandelaar dit in het vervolg anders aan te pakken.

De achtergrond van deze zaak is de Duitse ‘prijsindicatieregeling’ (Preisangabenverordnung). Volgens deze regeling is het niet genoeg om bij voorverpakte producten enkel het gewicht en de totale prijs te vermelden. Ook moet de basisprijs per gewichtseenheid worden aangegeven. Bijvoorbeeld: 100 gram is 0,50 cent. Hierdoor kan de consument makkelijker een vergelijking maken tussen producten van verschillende aanbieders.

Prijs moet correct op verpakking en in advertentie staan

De Duitse rechtbank bepaalt nu dat ook een koffiecapsule als afgewerkte verpakking geldt. De winkelier moet dus niet alleen het totale gewicht van de gemalen koffiebonen vermelden, ook de prijs per ‘eenheid’ mag niet ontbreken, zegt advocaat Stephan van Dülmen van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater uit Kleef.

Hoe ziet dit eruit in de praktijk? “In principe moet de prijs per kilogram of liter worden vermeld”, zegt Van Dülmen. “Voor kleine verpakkingen van minder dan 250 gram of milliliter kan echter ook de prijs per 100 gram of 100 milliliter worden vermeld. Het is ook belangrijk dat de prijs wordt vermeld inclusief BTW en andere prijscomponenten.”

Regelmatig claims tegen producenten wegens ontbrekende informatie

Nederlandse ondernemers die levensmiddelen exporteren naar Duitsland moeten dus goed opletten dat zij hun producten van de juiste prijsopgave voorzien, vertelt hij. “De regels hiervoor zijn in Duitsland streng.” Niet alleen mededingingsautoriteiten, maar ook consumenten kunnen claims indienen bij bedrijven die zich niet aan deze regels houden. “Zorg er dus voor dat je altijd de noodzakelijke prijscomponenten noemt.”

Bedrijven lopen met regelmaat aan tegen claims vanwege onvoldoende product- of prijsinformatie, merkt Van Dülmen in de praktijk. “Vaak ontbreekt er dan verplichte informatie op de verpakking of in advertenties, zoals de ‘Grundpreis‘ uit het voorbeeld bij de koffiecapsules. Of wordt enkel de nettoprijs genoemd waar de brutoprijs had moeten staan.”

Informeer of sommatie gegrond is

Het loont zich dus om voor je begint goed te informeren of je geen fouten hebt gemaakt, zegt de advocaat. En als je dan toch een sommatie krijgt, is het van groot belang om de daarin gestelde termijnen serieus te nemen. “Als de gestelde termijn afloopt, kan de tegenpartij meteen een kort geding of een bodemprocedure opstarten. Dit verhoogt de kosten nog eens aanzienlijk.”

Niet altijd is zo’n sommatie gegrond, aldus Van Dülmen. “Dat moet je altijd onderzoeken, wij kunnen bij die beoordeling helpen.” Hoeveel een zaak uiteindelijk gaat kosten is lastig in te schatten, zegt hij. “Dat verschilt echt per geval.”

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Avatar fotoSTRICK biedt Nederlandse ondernemers die in Duitsland zaken (willen) doen of een dochteronderneming willen opstarten, alomvattend juridisch en fiscaal advies. Aanmelden voor de nieuwsbrief: `Tax & Law Ticker´