Ga naar inhoud

Meer dan 81.000 dieselrijders sluiten zich aan bij massaclaim tegen VW

Bij de nieuwe massaclaim tegen Volkswagen vanwege dieselgate, hebben zich inmiddels meer dan 81.000 eigenaren van een VW-diesel gemeld. Ze hebben zich ingeschreven via een online register, meldt de Duitse consumentenbond. Derk Marseille gaat er verder op in bij BNR Nieuwsradio.

Het loopt storm om mee te doen aan de massaclaim tegen VW, merkt Klaus Müller, hij is directeur van de Duitse consumentenbond. Tegen Focus zegt hij dat hij verwacht dat het aantal deelnemers nog verder zal toenemen.

De website waar eigenaren van een Volkswagen dieselauto zich konden melden, werd eind november geopend. Om de massaclaim voor de rechter te mogen brengen, moesten binnen 2 maanden 50 gedupeerden zich melden. Dat aantal is dus binnen twee weken al ruimschoots overtroffen. De zaak wordt aangevoerd door de consumentenorganisatie vzbv en ANWB-zusterorganisatie ADAC. Het doel is om makkelijker schadevergoedingen los te krijgen voor mensen die een gemanipuleerde dieselauto hadden gekocht.

De massaclaim tegen VW is een aantrekkelijke manier voor individuele gedupeerden om mee te procederen, omdat de consumentenorganisaties het risico voor de proceskosten dragen. Totdat het proces daadwerkelijk begint, kunnen VW-eigenaren zich melden.

Volkswagen heeft de eisen al afgewezen, volgens de autofabrikant zijn de voertuigen officieel toegelaten op de weg, technisch veilig en startklaar. In september 2015 kwam het dieselschandaal naar buiten, toen VW moest toegeven dat er gesjoemeld was met de dieselmotoren. In totaal moest de fabrikant 2,5 miljoen auto’s terughalen naar de garage om de motor aan te passen.

Advocaat en Rechtsanwalt Axel Hagedorn schreef diverse bijdragen over het dieselschandaal

Aandeelhouders dienen ook massaclaim in tegen VW

Volkswagen krijgt vanaf maandag 1.645 schadeclaims van gedupeerde aandeelhouders te verduren. Dat klinkt indrukwekkend, maar advocaat en Rechtsanwalt Axel Hagedorn denkt dat deze massaclaim tegen VW weinig uit zal richten. Hij ziet parallellen met ING.

https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2018/09/09/axel-hagedorn-zoveel-last-gaat-vw-niet-krijgen-van-de-massaclaims/

Wat betekent het aanklagen van de voormalige VW-topman Martin Winterkorn door de Amerikaanse justitie? Duitsland-expert en advocaat Axel Hagedorn laat zien welke les Nederlandse en Duitse bestuurders hieruit kunnen trekken.

https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2018/05/06/axel-hagedorn-wat-de-amerikaanse-aanklacht-tegen-voormalig-vw-topman-winterkorn-betekent/

Eigenaren van auto’s waarmee is gesjoemeld maken nauwelijks kans op een financiële compensatie. Duitsland-expert en advocaat Axel Hagedorn laat 2,5 jaar na dieselgate zien waarom Volkswagen er juridisch veel te makkelijk vanaf komt en pleit daarom voor het zo snel mogelijk invoeren van collectieve claims.

https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2018/03/25/axel-hagedorn-waarom-volkswagen-makkelijk-wegkomt-dieselgate/

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Avatar fotoDerk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.