
Of het nu is omdat je dicht bij de grens woont, op wintersport gaat, of gewoon vaak voor zaken in Duitsland moet zijn, we moeten het sowieso hebben over winterbanden. In Nederland zijn ze niet verplicht, maar in Duitsland wel bij winterse omstandigheden. Niet bepaald een goedkope aangelegenheid, dus daarom is het goed om te weten welke regels er in Duitsland gelden.
Voorheen volstond nog een M+S-band (modder en sneeuw). Maar sinds 1 januari 2018 zijn in Duitsland nieuwe regels ingegaan, waarbij is bepaald dat dit type niet meer wordt gezien als een volwaardige winterband. Nu gelden alleen types met het Alpine-symbool als echte winterband.
Veel Nederlanders rijden in de winter naar Duitsland, en zoeken dus naar winterbanden. Zo meldt een woordvoerder van auto-onderdelen24.nl dat Nederlandse automobilisten volop op zoek zijn naar winterbanden.
Winterbanden met sneeuwvlokje verplicht
Wie de M+S-band vóór 1 januari 2018 heeft gekocht, mag deze gebruiken tot 30 september 2024, dus direct nieuw setje winterbanden kopen hoeft niet altijd. Maar als je nu winterbanden koopt, moet dit een type zijn met een sneeuwvloksymbool (alpine).
De regel geldt voor auto’s en campers. Dus niet voor motoren, landbouwvoertuigen of aanhangers. Maar men raadt wel sterk aan om ook aanhangers te voorzien van winterbanden. De winterbanden moeten minstens een profieldiepte hebben van 1,6 millimeter, maar de Duitse wetgever raadt minimaal 4 millimeter aan.
Om te weten wanneer je banden zijn geproduceerd, een tip van de ANWB: De productiedatum van de band is af te lezen aan de DOT-code (DOT staat voor Department of Transportation) en staat op de zijkant van de band. De laatste vier cijfers van deze code geven aan in welke week en welk jaar de band is geproduceerd. De cijfers 3917 staan bijvoorbeeld voor week 39 in 2017.
Boete en winteruitrusting
Wanneer je gesnapt wordt met het rijden op ongeschikte banden, loop je minimaal kans op 60 euro boete en 1 strafpunt volgens het Duitse systeem. Heb je ook nog eens hinder veroorzaakt, dan loopt de boete op naar 80 euro.
Verder verwacht Duitsland dat je auto voorbereid is op winters weer. Dat betekent dat je naast winterbanden of all seasonbanden en sneeuwkettingen voor besneeuwde bergweggetjes ook antivries in de ruitenwisservloeistof moet hebben zitten. Mocht je worden aangehouden en de auto voldoet niet aan de eisen die betrekking hebben op de weersomstandigheden, dan kan je een boete krijgen.
Veelgestelde vragen over winterbanden
Mag je sneeuwkettingen gebruiken in Duitsland?
Ja, in sommige gebieden zijn sneeuwkettingen zelfs verplicht. Je wordt hiervoor gewaarschuwd met met een verkeersbord. Deze verplichting geldt ook voor vierwiel aangedreven auto’s, tenzij anders aangegeven. Wanneer je met kettingen rijdt, mag je niet harder dan 50 km/u.
Hoe zit het met huurauto’s in Duitsland?
Veel autoverhuurders bieden winterbanden als extra aan. Autoverhuurders zijn verplicht een auto ter beschikking te stellen dat verkeersveilig en rijklaar is. Dat is niet het geval wanneer je een auto onder winterse omstandigheden meekrijgt op zomerbanden. Om een eventueel geschil hierover te vermijden is het aan te raden om hiernaar te informeren bij het reserveren van de auto. Vaak verlangen verhuurders voor winterbanden extra geld. Juridisch gezien zijn er geen gronden om de winterbanden gratis mee te krijgen. Maar wanneer de verhuurder vooraf niet meldt dat er winterbanden op de auto zitten, mogen daar achteraf geen extra kosten voor worden berekend, meldt de ADAC.
Moet je reserveband ook een winterband zijn?
Wie na pech een band moet verwisselen en alleen een zomerband mee heeft, hoeft niet te vrezen voor een boete. Het is toegestaan om voorzichtig door te rijden, maar je bent wel verplicht om bij de eerst mogelijke gelegenheid er weer een winterband op te doen.
Hoe hoog zijn de boetes in Duitsland?
Om dat te berekenen heeft de ADAC deze handige tool ontwikkeld.
Heb je nog een vraag?
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem via de volgende kanalen en we proberen een antwoord voor je te vinden.
We zijn benieuwd, deel je verhaal via:
- Twitter: @dld_nieuws
- Facebook: Duitslandnieuws
- Mail: redactie@duitslandnieuws.nl