
Na enkele succesvolle handelsmissies van OostNL naar Canada de afgelopen jaren, volgt komend najaar onder de vlag van exportprogramma GO4EXPORT een handelsmissie naar Toronto en Calgary met een speciale focus op digital health en slimme medische apparatuur. Friso Hennings Backer organiseert de reis en merkt in de voorbereiding al dat er veel kansen liggen in de Canadese zorg.
Aan de ene kant zoeken Nederlandse bedrijven op dit moment hard naar nieuwe markten, anderzijds kampt het zorgstelsel in Canada steeds meer met problemen die Nederland al een tijdje kent. “Ik proef tijdens de voorbereiding al veel energie vanuit Canada om samen te werken.”
Babyboomers iets jonger in Canada
Die voorsprong heeft er deels mee te maken dat de babyboomgeneratie in Noord-Amerika iets jonger is, vertelt Hennings Backer. “Dus zoeken Canadese ziekenhuizen nu juist naar oplossingen die in Nederland al enkele jaren worden toegepast om bijvoorbeeld zorgkosten te beheersen. Dat biedt mogelijkheden rond ehealth.”
De afgelopen jaren investeerde OostNL al veel in internationale relaties rond digital health in landen als Duitsland en Groot-Brittannië. “In Canada zijn we al erg actief met revalidatie, nu is het tijd om dit ook met digital health te doen. Soms vallen deze twee thema’s trouwens samen in een technologie of product.”
Ondanks de interesse vanuit Canada blijkt het voor veel Nederlandse ondernemers vaak lastig om een opdracht binnen te slepen, zegt Hennings Backer. “Het is erg overheids gedreven, je krijgt te maken met grote tenders. Dus het heeft zin om met een groep ondernemers op te trekken.”
Ervaring in Duitsland is een voordeel
Bedrijven die al ervaring hebben opgedaan in bijvoorbeeld Duitsland en Groot-Brittannië hebben een voordeel, volgens hem. “Het zorgstelsel heeft overeenkomsten met het Britse systeem, al hebben de provincies in Canada meer invloed.”
Vanuit Nederland is al veel interesse voor de missie. Hennings Backer mikt op een mix van gevestigde bedrijven en startups. Net als bij de revalidatiemissie gaat hij voor het opbouwen van relaties voor de lange termijn. “Na de succesvolle missie in 2017 komen we terug in juni 2019. Dat is ook onze intentie rond digital health.”
Interesse? Schrijf je hier in voor deelname of kijk op deze site van GO4EXPORT.nl voor meer informatie.