
Al sinds 2016 aasde de Amerikaanse chipmaker Qualcomm op de Nederlandse branchegenoot NXP. Maar donderdagmorgen werd bekend dat de Chinese toezichthouder geen toestemming heeft gegeven voor de fusie. Betrokkenen denken dat dit te maken heeft met de handelsoorlog tussen de VS en China.
Het bedrijf uit Eindhoven is de vroegere chipdivisie van Philips en groeide uit tot de grootste leverancier van chips aan de auto-industrie. In elke moderne auto zitten gemiddeld 100 chips van NXP, meestal gefabriceerd in de fabriek in Nijmegen, vertelt Maurice Geraets. De directeur New Business van de afdeling Nederland is daarmee een erg belangrijke toeleverancier voor onder meer de Duitse autoindustrie.
Voor alle trends in de autoindustrie levert NXP technologie
Duitslandnieuws spreekt hem een paar dagen voordat bekend is dat de overname door Qualcomm niet doorgaat. Los van die overname ziet Geraets de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. In zo’n beetje alle trends in mobiliteit worden chips alleen nog maar belangrijker. “Je ziet drie grote trends: auto’s worden verbonden met elkaar, ze worden elektrisch en ze gaan steeds autonomer rijden. Voor al die trends leveren we technologie.”
Bij NXP werken meer dan 45.000 werknemers in 35 verschillende landen. In Nederland heeft het bedrijf 2.400 werknemers, waarvan 1.700 in Nijmegen en 700 in Eindhoven.
Podcast
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.