
Duitsland kent bijna 2 jaar een aankooppremie voor e-auto’s, maar sinds de invoering in juli 2016 zijn slechts 57.549 aanvragen voor de zogenaamde ‘Umweltbonus’ gedaan. En dat terwijl er geld beschikbaar is voor zo’n 300.000 tot 400.000 elektrisch aangedreven auto’s of hybride-plugins.
De meeste aanvragen kwamen binnen voor puur elektrische auto’s. Binnen 21 maanden maakten 33.318 mensen in Duitsland aanspraak op de premie van 4.000 euro. In totaal vroegen 24.214 mensen de 3.000 euro premie voor de aanschaf van een hybridemodel.
De regeling loopt tot halverwege 2019, maar in het huidige tempo lijkt het er niet op dat het volledige bedrag van 600 miljoen euro wordt opgebruikt, zegt een woordvoerder van de Duitse regering in Handelsblatt. De brancheorganisatie voor e-auto’s pleit er nu voor om een deel van het budget in te zetten voor het uitbreiden van de laadpaleninfrastructuur. Zo zou de premie kunnen worden gebruikt door mkb-bedrijven, hotels of woonwijken.
Meeste e-auto’s in Noordrijn-Westfalen en Zuid-Duitsland
De meeste aanvragen kwamen uit de deelstaat met de meeste inwoners: Noordrijn-Westfalen (12.125). Beieren (11.749) en Baden-Württemberg (10.767) maken de Top 3 compleet. Onderaan bungelt de kleinste deelstaat Bremen met 276 aanvragen.
De meeste mensen gingen voor een elektrische BMW (11.392). Daarna volgen eveneens Duitse merken zoals VW (9.271) en Smart (7.127). Het Franse Renault komt met 6.513 auto’s niet verder dan de vierde plaats, maar levert toch met Zoe het op één na meet verkochte model. Op nummer één staat vooralsnog de Smart Fortwo met 7.127 aanvragen. Op nummer drie staat de BMW i3 (5.244).
In 2017 werden 58.000 nieuwe elektrisch aangedreven auto’s toegelaten in Duitsland, dubbel zoveel als in 2016. Hierbij zijn ook de hybride-plugins gerekend.
Meeste e-auto’s komen uit Azië
Toch domineert Azië als het gaat om de productie van e-auto’s. Zo’n 41% wordt geproduceerd in China, 19% in Japan. Duitsland volgt op de derde plaats met een aandeel van 18%. De voorsprong van China heeft onder andere te maken met een wettelijk opgelegd quotum voor e-auto’s en hybridemodellen. Ook is de subsidie veel hoger, in China wordt ongeveer 40% van de aankoopprijs gesubsidieerd. In Duitsland is dat niet meer dan 20%.
Daardoor heeft de Chinese consument keuze uit ongeveer 100 modellen, waaronder veel kleinere auto’s die vooral geschikt zijn voor vervoer binnen de stad.
Nieuwe innovatieve merken uit Azië komen naar Europa
Op autoshow IAA in Frankfurt schitterden de conceptcars van de Duitse autofabrikanten. Emobility-expert Henk Meiborg keek ook bij de Aziatische merken en vraagt zich af: zijn de Duitsers niet veel te laat?
https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2017/09/19/we-leren-iaa-nieuwe-innovatieve-merken-azie-komen-naar-europa/