Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 507

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 508

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 568

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 569
Duurzame modelabels uit Nederland in pop-upshop in Berlijn
Ga naar inhoud

Pop-up store in Berlijn wil duurzame modelabels uit Nederland laten doorbreken in Duitsland

Midden tussen de grote winkelketens is vlak voor de feestdagen een pop-up store in Berlijn opgedoken. Martiene Raven vertelt hoe ze met de Inspired Pop-Up Store een springplank willen vormen voor duurzame modelabels uit Nederland naar de Duitse markt.
pop-up store in Berlijn

Berlijn kent sinds vorige week een pop-up store met duurzame en innovatieve mode en design uit Nederland. In het winkelcentrum Schönhauser Allee Arcaden is de Inspired Pop-Up Store tussen alle grote winkelketens een klein beetje een vreemde eend in de bijt. En dat is juist leuk, vindt curator en projectleider Martiene Raven. “We trekken nu een winkelpubliek die dit niet verwacht. En ze zijn vaak blij verrast omdat we een tegengeluid zijn. Je hoeft geen ‘eco-type’ te zijn om even binnen te stappen.”

Inspired Pop-Up Store

De pop-up winkel is de volgende stap binnen het Inspired-project, een initiatief van de Nederlandse Ambassade in Berlijn, curator Simon Angel uit Nederland en Kern Kommunikation uit Frankfurt am Main. Voor de sector Creative Industry is Duitsland het focusland. Uit de samenwerken tussen de sector in Nederland en de economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Berlijn is onder meer het online platform Creative Holland ontstaan. “De ambassade is hier al 3 jaar mee bezig, het is een mooie springplank geworden. Mede dankzij hun inzet heeft een aantal Nederlandse labels al voet aan de grond kunnen zetten op de Duitse markt.”

De pop-up winkel is een nieuwe vorm van een privaat-publieke samenwerking, vertelt Raven. “De bestaande projecten zijn doorgaans b2b, maar met deze pop-up store brengen we Nederlandse labels die de Duitse markt op willen direct in contact met de klant. Als je op een beurs staat kom je vooral tussenhandelaren tegen.”

Springplank naar Duitse markt

Toch heeft het project alles te maken met een beurs. Van 16 tot 18 januari is de Ethical Fashion Show in Berlijn, een steeds groter groeiend onderdeel van de Berlin Fashion Week. Een deel van de Nederlandse merken die nu in de pop-up winkel liggen, staan straks ook op de Ethical Fashion Show en SEEK, zegt Raven. “Half januari organiseren wij ook nog een satellite event tijdens Fashion Week in de winkel en op Deck 5.”

Dat er nu een pop-up store is geopend is een mooie samenloop van omstandigheden, vertelt Raven. “De manager van dit winkelcentrum raakte hierover in gesprek tijdens een eerdere beurs. Zij zoeken naar manieren om te vernieuwen en zien in Inspired daar een goede partner.” Het project loopt tot eind januari.

Duurzaam zonder opgeheven vingertje

De merken die in de shop liggen, zijn allemaal voorbeelden van hoe duurzame producten ook leuk en betaalbaar kunnen zijn, zegt Raven. “De verhalen achter deze labels laten je nadenken over wat je draagt en wat je gebruikt, zonder het opgeheven vingertje.”

De winkel staat in enorm contrast met bijvoorbeeld de buurwinkel, de grootste schoenenverkoper van Europa. “Er wordt vaak gezegd: mensen gaan voor makkelijk, mensen gaan voor snel en denken liever niet over de herkomst van producten na.” Dat kom voor een groot deel ook omdat er vaak nauwelijks laagdrempelig aanbod van stijlvolle duurzame producten is, vindt Raven. “Dit is volgens mij een mooi voorbeeld van hoe het ook kan.

Fitzroy Rum

Rum in een duurzame verpakking.

 

“De rum heeft een cool verhaal over de flessen. De dop is gemaakt van plastic wat uit de Noordzee is gevist en de flessen zijn van 100% gerecycled glas.”

Mud Jeans

Gerecyclede spijkerbroeken van Mud Jeans.

 

40% gerecyclede jeans in één spijkerbroek, de rest is biologisch katoen. Mud Jeans zijn vrij van chemicaliën en 100% vegan.

Loop.a life

 

Vesten, truien, sjaals en plaids gemaakt van 100% gerecycled textiel, afkomstig uit de Nederlandse kledingafvalberg.

Abel

 

De voormalige Nieuw-Zeelandse wijnboerin Frances Shoemack werkt in Amsterdam met haar parfumerie Abel aan het doel om de beste natuurlijke parfums ter wereld te maken. Daarvoor werkt ze alleen met natuurlijke oliën.

Unrobe

 

‘We dress people by undressing the industry!’, luidt het motto van het Nederlandse label Unrobe. Ze laten het kostenplaatje van elk kledingstuk zien, zodat de klant weet hoeveel werknemers in Portugal en Italië hebben gekregen. De collectie is normaal gesproken alleen online te bestellen, zodat de tussenhandel wegvalt en er minder kosten zijn.

Taj

 

Handgemaakte sieraden gemaakt van gerecycled zilver van Bali.

Wasteboards

 

Skateboards gemaakt van plastic doppen verzameld bij muziekfestivals of opgevist uit de Amsterdamse kanalen door de organisatie PlasticWhale.

Inspired Pop-Up Store in Berlijn

De pop-up store is te vinden op de eerste verdieping van de Schönhauser Allee Arcaden. Geopend van maandag t/m zaterdag van 10.00 – 21.00 uur.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: