Ga naar inhoud

Deze Nederlanders krijgen Duitsers met een spel aan het praten tijdens de feestdagen

Lizette Zeeman schreef samen met Bart Kloosterhuis vragen op om een goed gesprek op gang te brengen binnen hun familie tijdens de kerstdagen. Twee jaar later is het spel zo goed aangeslagen en worden in Duitsland dagelijks 700 dozen van 'Vertellis' verkocht.

Bart Kloosterhuis en Lizette Zeeman wilden twee jaar een goed gesprek met hun families tijdens de kerstdagen aanzwengelen voordat ze voor onbepaalde tijd op wereldreis zouden vertrekken. Zonder dat ze zich er van bewust waren stonden ze met de handgeschreven kaartjes aan de basis van het spel Vertellis, dat inmiddels ook populair is in Duitsland.

Na de editie voor de feestdagen, volgden spellen voor het gezin, relatie en andere varianten.

Goed gesprek zonder dat het zwaar wordt

Vertel eens, hoe werkt het?

Het spel bestaat uit kaartjes met vragen die mooie gesprekken op gang moeten brengen. We hebben het spelelement toegevoegd om het goede gesprek laagdrempeliger te maken. In de eerste ronde blik je terug op afgelopen jaar, in de tweede ronde kan je dan punten verdienen. In ronde drie kijk je naar volgend jaar, waarna een afsluitende puntenronde volgt.

Hoe kwam je op het idee?

Bart en ik wilden voor een onbepaalde tijd op reis. Onze familie stond daar wel achter, maar had vragen. Logisch, want we hadden ‘huisje, boompje, beestje’ goed voor elkaar. Voordat we vertrokken wilden we met kerst graag onze visie uitleggen, zonder dat het al te zwaar zou worden.

Open sfeer

Het sloeg kennelijk aan, hoe wist je de juiste vragen te bedenken?

Ik heb tijdens mijn toenmalige traineeship een aantal cursussen over psychologie en communicatie gevolgd. Bart was ook veel bezig met dit thema en las er veel boeken over. In veel gevallen werkt; hoe simpeler, hoe beter.

Welke vraag werkt goed?

Dat is natuurlijk afhankelijk van met wie je bent en wat je hebt meegemaakt. Maar de vraag ‘wat heb je niet bereikt, en wat had je wel willen bereiken’, zorgt meestal voor voor mooie gespreksstof. De vragen helpen je om te openen en iets te vertellen die je misschien anders achterwege zou laten. Er ontstaat een fijne open sfeer.

Jullie missie is: het stimuleren van saamhorigheid en goede gesprekken en offline tijd met elkaar. Wat is de drive daarachter?

Open communicatie is voor ons heel belangrijk. Het is super zonde wanneer dingen slecht uitgesproken blijven. Dat kan leiden tot wrijvingen en conflicten die eigenlijk om bijna niets gaan. Veel onderlinge communicatie loopt tegenwoordig via WhatsApp, maar dat is niet altijd kwalitatief heel hoogwaardig. We hopen dat mensen weer echt met elkaar gaan praten.

Boven verwachting

Hoe maak je van een klein en mooi idee, een succesvol bedrijf?

We waren het helemaal niet van plan om hier een bedrijf van te maken. Zoals gezegd, we wilden reizen. Op Bali ontmoetten we Lars Blokdijk waarmee het zo goed klikte dat we een maand samen met hem verder reisden. Het kaartspel kwam eens terloops ter sprake. Lars zei; waarom doen jullie daar niet iets mee? Samen met hem hebben we er toen een echt project van gemaakt. Dat het zo goed aanslaat is deels geluk, maar ook de goede combinatie van het team en dat we samen risico’s durven te nemen. Bovendien waarderen veel mensen het achterliggende verhaal.

Waarom is Nederland nu te klein geworden?

In januari dit jaar dachten we; dit gaat zo goed, we moeten groter denken. Sindsdien hebben we aan onze internationalisering gewerkt, nu verkopen we in Duitsland, Zweden, Denemarken en de VS. Het loopt boven verwachting, er werken nu 10 mensen fulltime aan Vertellis.

Vertellis in het Duits.

Te directe vragen voor Duitsers

En nu Duitsland! Hoe pak je dat aan?

Vertalen is heel lastig. De vragen letterlijk door professionele vertalers laten vertalen is niet genoeg. De kracht van ons spel zit er juist in dat het speels is en niet te formeel. Begin je dan met ‘Sie’ of ‘du’? Onze vertalers helpen gelukkig met hele goede feedback zodat we de culturele aspecten konden meenemen.

Wat moest er veranderd worden voor Duitsland?

De vragen zijn behoorlijk direct, wat in Nederland geen probleem is. Dat moest voor Duitsland ietsje afgezwakt worden, het mocht wat vriendelijker. Bijvoorbeeld de vraag ‘wat heb je niet bereikt?’ komt te hard binnen bij Duitsers. En heel praktisch; een Nederlander kan je goed vragen: in hoeveel landen ben je geweest? In een groot land als Duitsland is het realistischer om daar deelstaten aan toe te voegen.

700 Duitse spellen per dag

Hoe bereik je vervolgens de Duitse klant?

We begonnen met een Facebook-campagne, en we hebben veel media weten te bereiken. We hebben spellen opgestuurd om uit te laten testen. En één van onze vertalers mocht op de radio het spel uitleggen.

Hoe loopt het in Duitsland?

Ontzettend goed, we verkopen nu zo’n 700 spellen per dag in Duitsland. In september hebben we 10.000 spellen in het Duits laten maken als test, inmiddels wordt de derde oplage gemaakt. We gaan de relatie-editie ook in het Duits vertalen.

Waar sta je over 5 jaar?

Ik denk dat we dan niet alleen spellen verkopen. We hebben nu het geluk met de trend dat mensen behoefte hebben aan het wegleggen van hun telefoon. Maar we beseffen dat deze vorm wel een houdbaarheidsdatum heeft. We blijven bezig met communicatie. We willen bedrijven, ondernemers en medewerkers weer fysiek samenbrengen. Voor bedrijven waarvan mensen veel remote werken juist werk- en leefplekken faciliteren op verschillende plaatsen in de wereld om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren. En zo bedrijven inspireren tot een nieuwe manier van werken.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: