
Peter Savelberg vindt dat we in Nederland veel te klein denken door ‘op te houden bij de grenzen die bedacht zijn in 1830’.
Sterker nog, als we alle kwaliteiten van onze regio bij elkaar zouden plakken, zouden we in de top 5 van de wereldsteden staan, zegt hij nu tegen Sprout. “We hebben ons voor de city– en countrymarketing altijd afhankelijk gesteld van de overheid. We vonden dat die ons land moest verkopen.”
Provincies beconcurreren elkaar
Dat gebeurt ook met handelsmissies, zegt Savelberg die vindt dat Nederland daar een te klein bereik mee heeft. “Bovendien lukt het ons niet voldoende om de top van het mkb-bedrijfsleven, zo’n 20.000 tot 25.000 bedrijven, te faciliteren.”
Volgens hem hebben provincies een me first-beleid, waardoor ze elkaar onderling beconcurreren. “Daarom zeggen wij: we gaan dit probleem aanpakken en ons land als één netwerk presenteren.”
Online handelsmissie
Savelberg werkt daarom aan een platform. “Dit moet een soort laagdrempelige marktplaats worden, waarbij zo’n 20.000 mkb-bedrijven uit Nederland en straks ook Vlamingen zich in meerdere talen kunnen presenteren aan de wereld.”
De Nederlandse economie kan alleen groeien wanneer mkb-bedrijven hun export buiten Europa kunnen vergroten, zegt Savelberg. “Door multinationals groeit die niet genoeg, omdat zij vooral buiten Nederland produceren. Met onze marktplaats willen we een soort online handelsmissie creëren.”
Savelberg is bekend van zijn plan TristateCitymarketing model waarin hij Nederland als grote groene megastad presenteert waar ook Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen bij horen.
Lees ook:
http://www.duitslandnieuws.nl/blog/2016/10/13/driehoek-amsterdam-brussel-en-keulen-is-wereldstad/