Ga naar inhoud

Waarom autoshow IAA ondanks dramatische bezoekerscijfers toch tevreden is

Emobility-expert Henk Meiborg heeft het gevoel dat we de laatste autoshow IAA in Frankfurt hebben beleefd. De organisatie zit nog in de ontkenningsfase, maar de bezoekerscijfers zijn dramatisch.

De IAA 2017 is afgelopen en heeft met ruim 810.000 bezoekers minder mensen getrokken dan de vorige editie. In 2015 kwamen er meer dan 930.000 mensen kijken wat de mondiale autobranche voor nieuws in petto had.

Nou staat de term ‘mondiale autobranche’ inmiddels ook onder druk, nu veel niet-Duitse merken de beurs deze editie links hebben laten liggen. Toch zegt de organisatie van de beurs, de VDA (vereniging van Duitse Automobielfabrikanten), bij monde van Eckehart Rotter tevreden te zijn.

Maar hoe kun je nu tevreden zijn als er bijna 13% minder bezoekers komen en een nog groter percentage van de standhouders het af laten weten?

IAA geeft het dieselschandaal de schuld

Het ligt er maar aan door welke bril je kijkt. Volgens de woordvoerder van grootste automobieltentoonstelling ter wereld, komt het omdat de consumenten onzeker zijn geworden door de berichten rond het dieselschandaal. In dat licht bezien is het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet.

Tja, zo kun je alles wel rechtpraten, het is niet onze schuld maar de schuld van het dieselschandaal. Maar was de VDA niet onderdeel van datzelfde schandaal, en was er bij de Duitse autobouwers wederom weinig concreets te zien van de nieuwe aandrijflijnen gevoed door accu’s en of waterstof? Er stonden alleen conceptauto’s die over een paar jaar op de markt komen.

Bedrijven die nu al enkele jaren succesvol auto’s met deze alternatieve aandrijflijnen verkopen kozen ervoor deze niet tentoon te stellen in Frankfurt. Zij doen dat op eigen en andere events.

Autoindustrie in ontkenningsfase

Het lijkt erop dat de VDA in de ontkenningsfase verkeert en 13% en meer teruggang als een eenmalig effect op de dieselproblematiek ziet. Ieder commercieel bedrijf zou bij deze cijfers zichzelf rot schrikken en reorganisaties doorvoeren. Beursgenoteerde bedrijven zouden gebukt gaan onder sterke beurskoers dalingen.

Mijn gevoel vooraf dat dit weleens de laatste IAA zou kunnen zijn, is alleen maar sterker geworden nu we de cijfers kennen.

Dit ondanks het feit dat het onderdeel – niet toegankelijk voor consumenten – New Moblity World wel op meer belangstelling kon rekenen dan bij de vorige editie. Maar daar was dan ook echt iets nieuws te zien.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Tijdens de Duits-Nederlandse samenwerkingsweek Die Tolle Woche in Enschede is mobiliteit een belangrijk thema. Op donderdag 28 september wordt het congres Powering Mobility georganiseerd in de Grolsch Veste voor ondernemers uit Nederland en Duitsland.

Henk Meiborg is directeur van emodz en penvoerder van het PIB-programma 'e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn'.