
Wat vorig jaar begon als een uitgebreide jaarvergadering voor het 20-jarige jubileum van de Task Force Health Care (TFHC), het publiek-privaat platform voor de Nederlandse Life Sciences & Health-sector, groeit snel uit tot een van de grootste internationale healthcare-evenementen van Nederland. Uit 8 verschillende landen zullen delegaties met topmensen uit de medische wereld afreizen naar Nederland.
Er is rond de World of Health Care op donderdag 28 september in Den Haag bijzonder veel aandacht voor de delegatie uit Duitsland, die onder andere bestaat uit Chief Information Officers (CIO’s) van grote Duitse universitaire ziekenhuizen (UMC’s) en private ziekenhuisgroepen. Dat er nu zo’n zware vertegenwoordiging naar Nederland komt, is het resultaat van de vele handelsreizen en beursbezoeken vanuit Nederland naar Duitsland de afgelopen 5 jaar, vertelt Guido Danen van TFHC.
Nederland loopt voorop
Danen was samen met Daniel Sonneveldt van het Netherlands Business Support Office (NBSO) uit Stuttgart betrokken bij de organisatie van veel van deze bezoeken. Daarom hebben ze ook samen de Duitse delegatie naar Nederland weten te halen, vertelt Danen. “De Duitse medische wereld ziet nu dat Nederland het erg goed doet. Daarom is dit voor beslissers van Duitse ziekenhuizen en klinieken een mooie kans om in Nederland te kijken.”
Als het op eHealth-innovaties aankomt, is het verschil tussen Nederland en Duitsland een schoolvoorbeeld van hoe groot het contrast tussen twee buurlanden kan zijn. Het formele en risicomijdende Duitsland vertraagt de implementatie van eHealth-oplossingen ten opzichte van het meer informele Nederland. Dit heeft ervoor gezorgd dat, volgens de Amerikaanse organisatie HIMSS, Nederlandse ziekenhuizen de hoogste IT-penetratie hebben.
Dit is, naast zorgen over privacy, één van de redenen dat Nederland verder is in het digitaliseren van de gezondheidszorg. De voorsprong in die kennis kan veel opleveren voor Nederlandse bedrijven en betrokken instanties, zegt Danen. “In Duitsland geven ziekenhuizen een fractie van het budget uit dat wij in Nederland aan digitalisering uitgeven. Ze zijn dus hard op zoek naar bewezen oplossingen die efficiëntie en kwaliteit kunnen verbeteren.”
Strategisch belangrijk
Toen de TFHC afgelopen jaar de World of Health Care organiseerde, was dat vooral bedoeld voor de Nederlandse achterban. “De informele sfeer, uitstraling en invulling van de conferentie en de kleine expo bevielen zo goed dat we dachten: dit moeten we elk jaar doen. Was het toen nog echt een Nederlandse aangelegenheid, nu zien we het vooral als dé manier om internationaal te laten zien wat we kunnen.”
Het levert nu delegaties uit 8 verschillende landen op die in totaal uit 80 leden bestaan. “Vanuit Duitsland komen er maar liefst 17. Voor hen organiseren we een op maat gemaakt programma brengen we hen in contact met de juiste partijen.” Zo krijgen de internationale gasten Nederlandse topambtenaren te spreken en gaan ze op werkbezoek naar onder meer het Radboud Medisch Centrum in Nijmegen. Ook komen ze in contact met startups van de Rockstart Incubator in Nijmegen.
Het binnenhalen van de Duitse delegatie met topmensen die over de digitale toekomst beslissen in ziekenhuizen is van groot strategisch belang, zegt Daniel Sonneveldt van de NBSO. “Dit hebben we voor elkaar gekregen dankzij onze bezoeken in Duitsland. Maar nu wordt het de uitdaging om deze mensen beter te leren kennen en de banden met de medische wereld in Duitsland te versterken.”