Ga naar inhoud

Hoe de Duitse autoindustrie zijn wil probeert op te leggen aan Europa

Het klinkt nu absurd. Maar ooit vochten grote bedrijven elkaar de tent uit om de standaard te mogen zetten voor videobanden. Toch gebeurt nu exact hetzelfde rond de laadzuilen voor elektrische auto's, zegt emobility-expert Henk Meiborg.

Ieder land heeft zijn eigen smaakje. De Japanse autobouwers hebben met hulp van hun overheid een gelijkstroom-laadstandaard (DC) ontwikkeld, die naast het laden van de accu in de auto, ook het ontladen mogelijk maakt. Daarnaast worden deze auto’s via een ‘AC type 1 stekker’ met wisselstroom geladen. Elke auto met CHAdeMO (naam van de Japanse standaard) heeft twee aparte aansluitingen, één voor de DC-stekker, en een andere voor de ‘AC type 1 stekker’.

De Duitse autoindustrie heeft een DC-standaard bedacht waarbij het ontladen (nog) niet mogelijk is. Voor de wisselstroom hebben de Duitsers de type 2-stekker bedacht. Door beide stekkers te combineren is er één aansluiting, de zogenaamde CCS Combo, die zowel voor DC- als AC-laden geschikt is.

Dan bestaat er nog een snellaadsysteem gebaseerd op AC-laden, soms ook bidirectioneel genoemd. Dit systeem wordt alleen gebruikt bij Renault Zoë, en de daarvan technisch afgeleide voertuigen zoals de Smart ED. Deze laatste laten we verder buiten beschouwing nu het aannemelijk lijkt dat dit systeem op den duur verdwijnt.

Eigen systeem eerst

Het CHAdeMO-systeem van de Japanners is op dit moment wereldwijd het grootst, in die zin dat hiervan wereldwijd de meeste laders staan opgesteld. Als het aan de Duitsers ligt gaat dit echter snel veranderen.

Zij vinden namelijk dat het CCS Combo-systeem de Europese standaard moet worden. Om hun wens kracht bij te zetten is er een subsidieverhaal voor snelladers bedacht in Duitsland waarbij het subsidiëren van CHAdeMO-laadinfra is uitgesloten. Het is zelfs zo dat multiladers die beide systemen bedienen, helemaal worden uitgesloten van subsidie.

Daarnaast heeft men een verordening bedacht, de zogenaamde Lädesaul Verordnung, waarin is opgesloten dat de DC-lader die men plaatst, tenminste ook CCS Combo moet omvatten. Met andere woorden, de nieuwe supercharger-locaties van bijvoorbeeld het Amerikaanse Tesla zouden in de toekomst ook een CCS Combo-lader moeten hebben.

Achterhoedegevecht

Zo proberen de Duitsers hun wil op te leggen aan Europa. Er is verrassend weinig discussie over dit achterhoedegevecht. Raar, want op dit moment hebben de Japanse fabrikanten van e-auto’s een best wel groot, zo niet het grootste marktaandeel, in Europa.

Daarmee gedragen de Duitsers zich niet anders dan vroeger de videofabrikanten. Zij vochten om welk systeem de standaard mocht worden: VHS, video2000 of BETAMAX. Het antwoord kent u.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Tijdens de Duits-Nederlandse samenwerkingsweek Die Tolle Woche in Enschede is mobiliteit een belangrijk thema. Op donderdag 28 september wordt het congres Powering Mobility georganiseerd in de Grolsch Veste voor ondernemers uit Nederland en Duitsland.

Henk Meiborg is directeur van emodz en penvoerder van het PIB-programma 'e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn'.