
De Hackatrain sloeg afgelopen jaar even over, maar komende maandag rijdt er weer een trein van Amsterdam naar Berlijn met 63 digitale talenten. Tijdens de treinreis moeten ze een innovatieve oplossing vinden die de reiservaring van internationale treinreizigers moet verbeteren. De groep bestaat uit studenten Media Technology en Data Science tot aan internetbureaus en jonge professionals op het gebied van innovatie, ict en design.
Eindstation van deze ‘hackathon in de trein’ is het vierdaagse technologiefestival Tech Open Air in Berlijn. Het gezelschap uit Nederland wordt aangevuld met bijna veertig afgevaardigden van sponsoren die de studenten helpen tijdens hun opdracht en de jury die de uiteindelijke winnaar uitkiest.
Hacken in de trein
De Amsterdamse Amal Whyte is initiatiefnemer en organisator van Hackatrain.
Jullie pakken hackend de trein naar Berlijn. Wat is de gedachte daarachter?
Het idee ontstond in 2014 toen ik met vriendinnen de trein pakte naar Londen en we tijdens de reis brainstormden over organisaties met onvoldoende visie op digitalisering. Tegelijk werden er steeds meer hackathons georganiseerd, bijeenkomsten waar jonge digitale talenten samen over oplossingen nadenken voor vaak maatschappelijke problemen. Toen ik een ticket regelde voor techfestival TOA in Berlijn viel bij mij het kwartje. Waarom niet een hackathon in de trein? Het is leuk en gezellig en bovendien nog nuttig ook.
De eerste editie was in 2015, maar vorig jaar ging het niet door. Hoe kwam dat?
Ik was druk met een andere grote klus, en dat leverde teleurgestelde reacties op bij sponsors en deelnemers. Dus daarom heb ik heel bewust dit jaar alle ruimte gemaakt voor de Hackatrain. En met succes, want we zitten helemaal vol. In 2015 begon ik met 3 sponsors, nu zijn het er 27.
Stress wegnemen
De deelnemers moeten nadenken over hoe ze de reisbeleving voor de internationale reiziger kunnen verbeteren. Ik heb er al eentje; eindelijk wifi aanleggen op de lijn Amsterdam-Berlijn…
Ja! Dat is natuurlijk wel erg simpel, al is Deutsche Bahn hiermee bezig. Tijdens deze editie zijn onze sponsoren NS en ProRail op zoek naar manieren om de klantreis van de internationale treinreiziger te verbeteren. Onderdeel daarvan zijn bijvoorbeeld stressmomenten tijdens een reis. Zo had ik ooit 20 minuten overstaptijd in München. Dat moet voldoende zijn, maar toch misten we de trein omdat we het perron niet konden vinden. In Amsterdam krijg ik ook regelmatig de vraag van toeristen, waar vind ik de taxi’s? De internationale treinreiziger kent veel onzekerheden. Tijdens Hackatrain hopen we op innovatieve ideeën die de reiziger een duidelijker pad schetsen om van A naar B te komen.
Moeten deze digitale talenten dus nu offline hacken?
Ha! Gelukkig niet, speciaal voor deze gelegenheid neemt KPN 5 mobiele hotspots mee exclusief te gebruiken door de deelnemers in onze wagon.
Combi tussen tech en kunst
Het doel is natuurlijk festival TOA, waarom is dit interessant voor jullie?
TOA is wat mij betreft één van de meest inspirerende tech festivals van Europa. Het heeft een artistieke en creatieve vibe en daarnaast zorgt de organisatie ieder jaar voor een goede mix tussen sprekers over innovatie en tech, gecombineerd met kunst en muziek. Voor onze groep is het ook zeer interessant wie je daar allemaal aantreft. Je kunt goede contacten opdoen bij grote Duitse bedrijven zoals BMW en Zalando en er staan veel startups.
In Amsterdam groeit ook een volwassen startup scene, wat trekt jullie nog altijd naar Berlijn?
Ik ben veel in Berlijn en doe daar altijd veel inspiratie op. Het is wat rauwer en er zijn minder ‘regeltjes’. Dat underground-gevoel, levert bij mij altijd veel creativiteit op. Wat betreft Amsterdam denk ik dat de stad een goede uitvalbasis voor startups is om in Europa te groeien. Nederland is natuurlijk relatief klein in vergelijking met andere landen, waardoor je – afhankelijk van je ambities – beperkt wordt in je groei. In een land als Duitsland zijn de mogelijkheden veel groter, ook al is zo’n stap direct ook veel lastiger. Je krijgt niet alleen te maken met de Duitse zakencultuur, maar er zijn ook sterke regionale verschillen.
En hoe kunnen jullie de Berlijners jaloers maken?
Amsterdam biedt nog altijd veel werkgelegenheid. Startups schieten als paddenstoelen uit de grond. Na een investeringsronde nemen zij vaak meteen een aantal mensen aan. Ook is het in Nederland gewoon goed geregeld. Uit onderzoek van KPMG blijkt dat wij de laagste zakelijke kosten voor startups hebben.
Waar kijk je zelf naar uit?
Ik ben zo druk met de organisatie geweest dat ik het programma nog helemaal niet zo goed heb kunnen bekijken. Maar ik kijk erg uit naar de talk van techno-pionier Richie Hawtin.
Tothem op TOA
Voor Tothem.co is Derk Marseille komende week moderator op TOA in Berlijn.