
Met regelmaat is in media te lezen dat jongeren minder auto’s kopen omdat het voor hen te duur is, of omdat ze minder waarde hechten aan het bezit van een eigen auto en dus open staan voor een deelauto.
Bovendien zet ook het dieselschandaal en de naderende rijverboden in stadscentra de auto in een kwaad daglicht. Toch kocht de Duitser in de maand maart 11,4% meer auto’s dan in februari. Hebben de mobiliteitsgoeroes het dus mis?
Enthousiasme over de auto blijft groot
Henk Meiborg van emodz is penvoerder van het PIB-programma ‘e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn’, een samenwerking tussen Nederlandse bedrijven. Hij kent daardoor de Nederlandse en Duitse mobiliteitsmarkt goed. Een week geleden schreven we over de verkoopcijfers in Duitsland:
http://www.duitslandnieuws.nl/blog/2017/04/05/duitsers-kopen-fors-meer-autos-diesel-raakt-gratie/
Emotie rond de auto zit diep
Hoe kan het dat Duitsers zo enthousiast blijven over de auto?
Dat geldt niet enkel voor de Duitsers. De mens heeft als individu behoefte aan mobiliteit. De tijd die we aan mobiliteit besteden per dag verschilt niet gek veel met de tijd dat we als jagers en verzamelaars op pad gingen voor ons voedsel. Het feit dat we nu auto’s hebben, heeft ons ‘jachtterrein’ natuurlijk wel vergroot. Daarom is ‘vrijheid’ ook zo’n belangrijke emotie bij dit onderwerp.
Leg eens uit?
Telkens wanneer het debat gaat om carsharing of autonoom rijden, dan hoor je bij de tegenstanders daarvan dezelfde argumenten die allemaal draaien om de angst beperkt te worden in de vrijheid. Mensen willen heel graag hun zelfstandigheid behouden.
Die emotie zit diep?
Heel diep, men is heel bang om mis te grijpen wanneer het om deelauto’s gaat, bijvoorbeeld.
Diesel heeft geen toekomst
In de verkoopcijfers doet diesel het niet goed. Krijgt diesel het echt moeilijk in Duitsland?
Toen het milieudebat nog rond de uitstoot van CO2 draaide, had de diesel daar geen last van. Daar kan je technisch wat aan doen. Maar nu het om de uitstoot van NOx draait, is het ineens veel ingewikkelder. Want dat is technisch erg moeilijk op te lossen.
Zijn we daartoe technisch niet in staat?
Als je kijkt naar de dieselmotor, dan is deze voor 95% wel uitontwikkeld. Die laatste 5% is bovendien verreweg het moeilijkste en meest kostbare deel. Daarentegen zijn we bij de elektro-motor nog maar bij de eerste 25 of 30%. Die ontwikkeling kan dus veel harder gaan. Je kunt dat vergelijken met de ontwikkeling van de digitale fotocamera en de smartphone. Die ontwikkeling gaat zo ontzettend hard, ook bij elektrisch rijden staan we op dat kantelpunt. De betaalbare e-auto komt steeds meer binnen handbereik.
In Duitsland zijn veel banen verbonden aan de dieselmotor, dat wordt een enorme klap voor de werkgelegenheid.
Ja, je hoort dus ook bij de Duitse vakbonden de roep om echt te investeren in nieuwe technologieën. Die discussie wordt steeds luider en heftiger, en voor de autoconcerns steeds relevanter nu ze zien dat de concurrentie op dat terrein niet stilzit. En dus komen de Duitsers echt wel in actie, alleen al Daimler investeert 10 miljard euro in alternatieve aandrijvingen. Dat zegt veel over de toekomst van diesel.
Achter de schermen gaat de ontwikkeling razendsnel
Als je het concept auto loslaat, maar kijkt naar de toekomst van vervoer van A naar B. Is de auto-industrie in Duitsland dan een innovator, of staat de auto juist innovatie in de weg?
Dat is een moeilijke maar mooie vraag. De ontwikkeltrajecten zullen veranderen, voertuigen worden opgebouwd volgens een andere architectuur. Een mooi voorbeeld vind ik de elektrische busjes in Abu Dhabi van het Nederlandse 2getthere, deelvoertuigen die autonoom kunnen rijden. Verder speelt de Energiewende een grote factor in de ontwikkeling van mobiliteit.
Vertel.
In Enschede is daar nu een mooi voorbeeld van, daar zijn er plannen om de parkeergarage van de toekomst te bouwen, met veel zonnepanelen waarmee zelfrijdende elektrische auto’s inductief bidirectionaal en overdag worden opgeladen. ’s Nachts wordt de overtollige energie weer afgestaan aan het stroomnet. Daardoor worden pieken in het net voorkomen. Netbeheerders hebben er veel geld voor over om dat probleem op te lossen, want hierdoor hoeven ze het netwerk niet te verzwaren. En voor deelautoprojecten betekent het dat er meerdere businessmodellen zorgen voor voldoende inkomsten.
Het wil maar niet lukken met de elektrische auto in Duitsland. Welke signalen geven je wel hoop?
De huidige modellen voldoen nog niet aan de eisen van de gemiddelde consument, dus zal deze niet snel overstappen. Maar achter de schermen gebeurt heel veel wat voor het grote publiek nog niet zichtbaar is. Er is al veel technisch mogelijk, al is nog niet elke technologie marktrijp. We gaan de komende jaren grote veranderingen meemaken.
Lees ook:
http://www.duitslandnieuws.nl/blog/2017/03/22/waarom-laadpalensubsidie-duitsland-stuit-op-stugge-regelgeving/