Ga naar inhoud

Uitgerekend op techbeurs CeBIT pleiten Nederlanders voor minder internet

Duitsers horen bij de meest fervente gebruikers van netwerkapp Camarilla, zonder dat de Nederlandse startup daar actief campagne voor heeft gevoerd. Oprichtster Constance Scholten mag woensdag op techbeurs CeBIT in Hannover haar visie geven op de toekomst van sociale media.

Constance Scholten richtte in 2015 Camarilla in Amsterdam op, een sociaal netwerk waar je anders dan bij Facebook of Instagram je foto’s en reacties enkel deelt met de 15 meest intieme vrienden of familie.

Techbeurs CeBIT is maandag begonnen. Scholten spreekt woensdag op het themapodium cyber security over de ervaringen met haar app Camarilla.

Privacy belangrijk in Duitsland

Waarom ga je naar de CeBIT?

Ik werd door de organisatie uitgenodigd om op het congres bij de beurs te spreken. Het is toch één van de grootste techbeurzen ter wereld. Bovendien is Duitsland voor Camarilla een belangrijk land. Van de 157 landen waar we actief zijn, staan de Duitsers op nummer 6, zonder dat we daar actief campagne hebben gevoerd. Dat moet eigenlijk deze week op de CeBIT beginnen. We merken dat ons verhaal over privacy en security in Duitsland goed aanslaat, dat levert veel interviewverzoeken op waaronder van Bild.

Welk verhaal heb je te vertellen?

We leven midden in een wereld waarin digitaal van alle kanten aan ons wordt getrokken. Iedereen met een account op sociale media zal de enorme ruis herkennen. De hoeveelheid aan informatie en indrukken doen je soms terugverlangen naar digitale stilte. Heel veel dingen wil je niet met de wereld delen, maar wel met je allerbeste vrienden of familie. Binnenskamers communiceer je heel anders dan daarbuiten. Daar hoef je niet te zenden, zoals je dat wel doet op bijvoorbeeld Twitter. Daar speelt onze app op in.

Hoe ben je op het idee gekomen?

In de zomer van 2014 was ik in Zuid-Duitsland op pad in mijn vorige functie als commercieel directeur bij TravelBird. Ik was net moeder geworden en had zeker de behoefte om iets te delen, maar toen ik mijn 2000 contacten op sociale media zag, dacht ik: ik vind jullie heel lief, maar ik hoef niet alles met jullie te delen. Aan de andere kant vond ik het ook weer omslachtig om één-op-één foto’s te sturen naar familie en vrienden. Het idee dat ik een afgeschermde digitale ruimte wilde voor mijn dierbaren, vertelde ik aan wat vrienden. Een bevriende internetondernemer was daar zo enthousiast over dat hij er een financierder voor vond. Zo is het begonnen.

Screenshots van de app.

De app Path belooft ook een netwerk voor je beste vrienden, wat is het verschil?

Bij Camarilla is echt alles privé, bij Path is alles net zo open als op Facebook. Bij ons kan je dus minder genuanceerd reageren, daar krijg je heel andere berichten van dan wanneer iedereen kan meelezen.

Hoe zit je verdienmodel in elkaar?

Die financierder gelooft zo in het idee dat hij ons 5 jaar heeft vrijgesteld van het nadenken over een verdienmodel. Hij zei; wanneer jullie het niet doen, gaat iemand anders wel iets dergelijks bouwen.

Wie zijn jullie typische gebruikers?

We gingen testen in Nederland, maar de app werd al heel snel in heel veel landen gedownload. Binnen 24 uur al in 39 landen. Nederlanders zitten dus kennelijk overal. We zien veel jonge gezinnen, die niet alle babyfoto’s publiek willen maken, hoogopgeleiden die het voordeel van privacy zien en publieke figuren zoals filmsterren en politici die de downside van publiciteit kennen. Veel van onze gebruikers zijn expats.

Wemelt van de nerds

Wat verwacht je van de CeBIT?

Ik ben de enige niet-techneut binnen ons team, dus ik was er nog nooit geweest. Maar alle developers stonden te juichen toen we de uitnodiging voor CeBIT kregen. Voor ons is het ons een mooie gelegenheid om ons te presenteren voor een Duits publiek en de media, maar ik heb ook afspraken staan met andere tech-ondernemers.

Noem eens een paar?

Vanuit mijn oude werk heb ik nog goede contacten bij T-Online, dus hen zie ik. Maar ik ontmoet ook mensen van Hikers Bay, een heel populaire ervaringsapp uit de vakantiewereld. Verder zie ik er mensen van bezorgapp Deliveroo. Weet je, het is een megabeurs waar het wemelt van de interessante nerds, vakmensen dus. Ik heb best veel afspraken ingepland. Maar ik ben ook benieuwd naar onverwachte ontmoetingen die het bezoek echt een leuke wending kunnen geven.

In Hannover leren van Japan

Dit jaar is Japan partnerland, is dat belangrijk voor jullie?

Japan is hét nummer 1-land voor ons, dus daar ben ik heel blij mee. Net als in Duitsland speelt in Japan privacy een heel grote rol, het is echt een peiler binnen die cultuur. De communicatie in de dagelijkse praktijk gaat daar zo anders dan wat je privé bespreekt. Zo hoorde ik dat je alleen een mailtje terug kunt verwachten van een onbekende, wanneer je het via een referentie van een gezamenlijke vriend speelt. Volgende week mag ik ook spreken op Slush Asia, een mega-event in Japan. Dus het is super fijn om al in Hannover te netwerken onder Japanners.

Hoe kan het dat Japanners bij jullie op nummer 1 staan?

Daar is men nog meer bewust van de razende digitale wereld. In Japan wordt vijf keer meer content gedeeld dan bij ons. Daar is de behoefte om af te kicken van Facebook of Instagram nog groter. Dus voor onze toekomst is het heel belangrijk om te leren van de Japanners. En dat kan dus in Hannover.

Ben je er bij dit jaar?

Ben je er bij op de CeBIT dit jaar? Deel je verhaal met Duitslandnieuws:

  • redactie[at]duitslandnieuws.nl

Lees meer over de CeBIT

http://www.duitslandnieuws.nl/blog/2017/02/22/nederlandse-ondernemers-op-computerbeurs-cebit-2017/

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: