
Over zeven jaar mogen er geen auto’s op fossiele brandstof meer verkocht worden, als het aan een hele reeks politici ligt. Tankstations moeten dicht of omgebouwd, want alles gaat elektrisch. Die energie komt gratis uit wind en zon en is onbeperkt aanwezig.
Opslag en distributie zijn nog een probleem, maar dat wordt – volgens dezelfde zieners – snel opgelost. Wel een dingetje: voor die ontwikkeling is alleen in Nederland en Duitsland al meer dan 40 miljard euro nodig, maar niemand laat zich erover uit waar die centen vandaan moeten komen.
Kan de camper elektrisch?
Met enige scepsis zocht ik uit hoe ik mijn 40 jaar oude camper op elektra kan zetten. Ik belde met een aantal partijen die gespecialiseerd zijn in het ombouwen van voertuigen. Ik vroeg om een oplossing die een bus van 4.500 kilo met een gemiddelde snelheid van circa 37 kilometer per uur zo’n 250 kilometer ver kan brengen. Het dieseltje doet nu gemiddeld 45 kilometer per uur en brengt me op 1 tank dan zo’n 550 kilometer ver, dus ik ging niet voor het onderste uit de kan.
De reacties logen er niet om: “HAHAHAHAHAHAHAHA”, “Die Mercedes moet je nooit vervangen!” en “Dat is onbetaalbaar.”
Slechts één specialist wilde er inhoudelijk naar kijken en daaruit kwam een globale prijsindicatie van ruim een ton met heel veel mitsen en maren. Hij vond het zelf niet een goed idee om deze machine op dit moment om te bouwen. Wellicht over een paar jaar, want het is nog geen 2025. In zeven jaar kan er natuurlijk veel veranderen dus ik blijf hoopvol, maar resultaten uit het verleden geven daar eigenlijk geen reden toe.
Zelfdenkende karretjes
Ooit had ik één van de eerste semi-zelfrijdende hybrides. Toen ik mijn Europese 5 cilinder diesel daarop inruilde vroegen mijn vrienden of ik gek geworden was. De technologie was cool, maar die vonden ze achterhaald vergeleken met hetgeen Tesla en Google toen beloofden.
Startups als Uber en Lyft en tests van Apple wakkerden de hype rond het elektrische robotrijden verder aan. Binnen 10 jaar werden we door in Silicon Valley geproduceerde zelfdenkende elektronische karretjes rondgereden en klassieke automerken zouden rond 2015 bij bosjes failliet gaan.
Zelf auto’s maken blijkt lastig
Inmiddels is het enthousiasme wat bijgesteld, want een auto bouwen blijkt lastig. Google en Apple willen niet langer zelf een voertuig maken, hebben hun engineers ontslagen en aansluiting gezocht bij de traditionele autofabrikanten.
Uber moet nog geld gaan verdienen. Tesla, het paradepaardje van de Silicon Valley-dwepers, probeert dit jaar circa 100.000 auto’s te maken. Een mooi getal van de firma die al ruim 15 jaar bezig is, maar valt in het niet bij de 10,3 miljoen auto’s die Volkswagen jaarlijks produceert.
Het kan sneller
Afgelopen maanden was ik mee met handelsmissies van Brabant, Amsterdam en Utrecht naar het hart van de Duitse auto-industrie. Alle fabrikanten daar zijn druk met elektronische auto’s. Volkswagen heeft bijvoorbeeld ruim 25 modellen op de planning staan tot 2025, maar ziet voor de toekomst meer heil in waterstof.
De distributie daarvan lijkt op het huidige model, waardoor invoering sneller en breder zou kunnen. Ontwikkelingen bij Audi en VW staan echter op een laag pitje omdat de politiek voor de komende 10-15 jaar kiest voor een niet-praktische oplossing op basis van accu’s.
Waarom? Omdat Silicon Valley dat roept, maar zelf niet kan leveren. Misschien toch even luisteren naar mensen die al decennialang auto’s bouwen?