
OptImagine helpt bedrijven de grens over van Nederland naar Duitsland en omgekeerd. Ze ondersteunen ondernemers bij hun strategie, marketing en verkoop. De Duitse directeur van het bedrijf, Meike Hartmann, vertelt op de Duits-Nederlandse Handelsdag in vloeiend Nederlands hoe het is om grensoverschrijdend te werken. Scroll naar beneden om het hele gesprek terug te luisteren.
Cultuurverschillen
Hartmann vindt de grondigheid waarmee Duitsers te werk gaan misschien wel het grootste cultuurverschil met Nederlanders. “In Duitsland is elke stap schriftelijk vastgelegd. In Nederland is het vaak precies omgekeerd en zijn afspraken vaak mondeling. De twee landen snappen elkaar vaker niet dan wel. Duitsers vinden Nederlanders vaak onbeschoft en omgekeerd vinden de Nederlanders de Duitsers brutaal.”
Gezelligheid versus status
Nederlanders zijn volgens Hartmann veel beter ingesteld op de snel veranderende tijden omdat ze flexibeler zijn. “Daar kunnen de Duitsers echt veel van leren. Andersom mogen Nederlanders zich wel wat beter aan de afspraken houden en hun deadlines leren respecteren.”
Marketing en advertising gaat in Nederland heel wat anders dan in Duitsland. “In Nederland heeft een reclame altijd met ‘gezelligheid’ te maken. Daar hoef je in Duitsland niet mee aan te komen, dat snappen ze niet eens. Hier refereer je altijd aan status en hiërarchie”, aldus Hartmann.
Politiek
Veel grensoverschrijdende ondernemers klagen over de gebrekkige politieke samenwerking tussen Nederland en Duitsland. Dat weerhoudt veel mensen er van om over de grens naar banen of klanten te zoeken. “De politiek doet op lokaal niveau wel heel veel,” zegt Hartmann. Wat volgens haar ontbreekt, is de afstemming van de wet- en regelgeving over sociale verzekeringen, pensioenen en lonen.
[iframe width=”100%” height=”166″ scrolling=”no” frameborder=”no” src=”https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/tracks/297524011&color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false”]