
Joris de Jong is teamleider bij autofabrikant Daimler in Stuttgart van de afdeling aftersales voor alternatieve aandrijvingen in Stuttgart. Via zijn werk voor Daimler-Chrysler in Nederland kwam hij terecht in Baden-Württemberg. Hij vertelt over zijn werk bij de fabrikant van Mercedes-Benz en Smart en zijn leven in de Zuid-Duitse deelstaat.
Vrienden door dik en dun
Hoe is het om als Nederlander in Baden-Württemberg te wonen en te werken?
De mensen hier zijn heel vlijtig, ook wel een tikkeltje conservatief. Ze houden bovendien erg van regeltjes. Daar verbaas je je weleens over als Nederlander. Zo is er bijvoorbeeld de plicht om bij sneeuwval je eigen stoepje te vegen. Daar moet de werkgever je dan verplicht vrij voor geven. Je voelt je daardoor weleens beperkt in je doen en laten. Maar het went ook wel. Als ik nu in Nederland ben, lijkt het wel een soort anarchie; iedereen doet maar wat.
Kwam je er makkelijk tussen?
Mwah, in het begin was het echt wel lastig. Mensen zijn in het begin erg gesloten. Het gekke was dat in de stad Esslingen waar ik woon, iedereen wist wie ik was, maar ik kende hen niet. Mensen spreken je ook niet zo snel aan als in Nederland. Maar als je ze dan eenmaal kent, ben je ook vrienden door dik en dun. Inmiddels voel ik mij hier erg thuis.
Den Bosch heeft de Bossche Bol, Beieren de Weißwurst. Wat heeft Baden-Württemberg eigenlijk?
De Bretzel! Wanneer je hier iets organiseert, moeten er Bretzels zijn. Dan heb je ook nog Linzen met Spätzle, echt zo’n ‘boeremanskostje’. Als dat hier in de kantine op het menu staat, heb je lang rijen. Zelf houd ik er helemaal niet van.
Nieuwe verdienmodellen
De autobranche is enorm in beweging. Wat merkt u daarvan?
De klassieke auto lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. We profiteren als autobouwer van de olie. Die inkomsten gaan met de ontwikkeling van de elektrische auto wegvallen. Aan de andere kant is de ontwikkeling van accu’s erg duur. We moeten als fabrikant nu toe naar een ander verdienmodel.
Het dieselschandaal met Volkswagen heeft volgens sommigen het beeld van ‘made in Germany’ beschadigd. Hebben jullie daar bij Daimler last van?
Ja, af en toe. Maar het valt mee hoor. Het betrekt zich toch vooral op Volkswagen. Het heeft wel een brede discussie uitgelokt over hoe we in Europa de uitstoot van uitlaatgassen meten. Op de rollerbank krijg je hele andere waarden dan op de openbare weg, met tegenwind en hoogteverschillen. Autofabrikanten stellen zich daar op in. Voor sector is het Volkswagen-schandaal misschien wel het laatste duwtje in de rug om over te gaan op elektrische auto’s.
Heeft de Duitse auto-industrie, gezien de sterke focus op dieselauto’s, het elektrisch rijden aan zich voorbij laten gaan?
Nee, dat denk ik niet. Op dit moment is alleen Tesla geheel op elektrische auto’s geconcentreerd. Daarin zijn ze pionier en de Duitse fabrikanten inderdaad volgers. Maar vergeleken met de Franse en Italiaanse merken doen we het zeker niet slecht. We zijn denk ik op tijd ingestapt.
Nederlandse politiek durft meer
Wat zou de politiek moeten doen om deze ontwikkeling te stimuleren?
Ze zouden meer sturing kunnen geven. Dat hebben ze tot op heden nagelaten. De nieuwe regering van de CDU en de Groenen is weinig consequent. Als er op drukke dagen een smogalarm is, moeten mensen oude auto’s thuis laten staan. Dat zijn klein stapjes en brengt geen structurele veranderingen teweeg.
Doen we dat in Nederland beter?
Ja, vind ik wel. Kijk naar de infrastructuur voor laadpalen bijvoorbeeld. Alleen is het soms wat chaotisch. Het reduceren van de bijtelling voor elektrische auto’s was zo’n succes dat de regering de maatregelen weer terugdraaide. Maar het kosteloos parkeren of met je elektrische auto over de busbaan rijden, dat werkt goed. Daar zijn we in Nederland heel praktisch in.
Van autobouwer naar aanbieder van mobiliteit
Daimler werkt tegenwoordig nauw samen met startups. Waar zijn jullie naar op zoek?
Daarin zijn we nog zoekende. We zijn vooral geïnteresseerd hoe startups werken. Daimler is een klassiek hiërarchisch geleid bedrijf. Door met jonge bedrijven samen te werken, willen we onze organisatie dynamischer maken en sneller beslissingen leren nemen.
Hoe ziet Daimler er over 20 jaar uit?
Ik denk dat we dan een dynamischer bedrijf zijn met wisselende teams, die telkens op nieuwe ontwikkelingen worden samengesteld. Het hangt denk ik van de politiek af of wij dan nog diesel- en benzineauto’s maken. Het is niet gezegd dat we dan alleen maar elektrisch auto’s produceren. We zijn namelijk ook bezig met de ontwikkeling van waterstofmotoren. Bovendien denk ik dat we niet meer uitsluitend auto’s zullen aanbieden, maar oplossingen voor mobiliteit in het algemeen. Voor de jongere generaties zien we dat het bezit van een eigen auto steeds minder belangrijk wordt, wij willen vervoer aanbieden op die momenten dat consumenten dat nodig hebben.
Gezellige zwoegers
Baden-Württemberg zoekt nadrukkelijk de samenwerking met Noord-Brabant. Wat is daar voor Baden-Württemberg te halen?
Noord-Brabant staat hier bekend als een regio met enorm veel technische kennis en ervaring. Wij zijn in Baden-Württemberg sterk in het maken van producten. Voor autobouwers is vooral de technische kennis en de durf om met bijvoorbeeld elektromotoren te experimenteren interessant. Er zijn rondom Eindhoven hele interessante tech-bedrijven die toepassingen voor elektromotoren ontwikkelen. En van de Brabantse politici kan men hier leren hoe je progressief beleid maakt en hoe je vanuit een overtuiging stappen durft te zetten. Daar zijn ze in Baden-Württemberg nog best conservatief in.
U kent de Baden-Württembergers goed. Past dat bij de Brabantse cultuur?
Ja, dat denk ik wel. Als het contact eenmaal gelegd is, passen ze denk ik goed bij elkaar. Het zijn allebei open en vriendelijke culturen en ze kunnen ook doelgericht werken. Ze stralen beide veel ambitie uit en streven naar perfectie. Het is niet voor niets dat het technologische centrum van Nederland in Noord-Brabant ligt. Bovendien werken ze zowel in Baden-Württemberg als in Brabant hard, maar kunnen ze ook van het leven genieten.