
Martin Fuchs is politiek adviseur en blogger en verzamelt de meest opvallende verkiezingsposters in zijn serie ‘Wahlplakate from Hell’. Hoewel het posterplakken in tijden van twitter, snapchat en facebook hopeloos ouderwets lijkt, is het volgens Fuchs voor Duitse politieke partijen nog altijd het belangrijkste campagnemiddel.
Kleurrijk en provocerend
Gelukkig zijn de posters allesbehalve saai. Wie alleen maar hoofden van saaie, grijze mannen van middelbare leeftijd verwacht, heeft het mis. Zeker, die zijn er ook. Maar daarnaast maken ook halfnaakte vrouwen, hipsters, dieren en enorme lappen tekst hun opwachting op de posters. Vooral de Piratenpartij valt op met een heel scala aan kleurrijke en provocerende affiches.
Wahlplakate from Hell: Es geht wieder los 😉 Wie viele Farben passen auf 1 Plakat? https://t.co/WYsbdE6JTS #agh16 pic.twitter.com/nUzObK4HcN
— Martin Fuchs (@wahl_beobachter) July 1, 2016
Simon Kowalewski van de Piratenpartij wil gratis OV.
Partijen vinden posterplakken een effectieve manier van campagnevoeren, vertelt de journalist uit Hamburg. “Partijen zouden niet vijftig of zestig procent van hun verkiezingsbudget uitgeven aan de aanplakbiljetten, als ze niet uit ervaring hadden geleerd dat het zin heeft.”
Het is belangrijk dat er over de aanplakbiljetten gesproken en dat deze veel mensen bereiken, vindt hij. Vooral de FDP heeft dit concept volgens Fuchs goed begrepen. Die partij werkt onder meer met speciale tijdelijke posters op plekken waar op dat moment lange rijen staan, zoals bij de pop-up store van Kanye West.
[iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Ffdpberlin%2Fposts%2F1138014222924388&width=500″ width=”500″ height=”480″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowTransparency=”true”]
De FDP voert campagne tegen de enorme wachtrijen bij het stadsdeelkantoor (Bürgeramt) bij de pop-up store van Kanye West.
Vernielingen
Toch roepen de posters steeds meer agressie op. Tweeduizend posters zijn inmiddels beschadigd, in brand gestoken of verdwenen, meldde de Berlijnse politie vorige week. Volgens Fuchs komt dit door de radicalisering van de politiek. “Vernieling of besmeuring van plakkaten op zo’n grote schaal is nog niet eerder voorgekomen. Het past niet bij de verkiezingsstrijd.” Vooral posters van de partij van Merkel (CDU) en van de extreemrechtse partij NPD moesten het ontgelden.
Aantal vernielde verkiezingsposters in Berlijn in 2016.
- CDU: 864
- NPD: 525
- AfD: 350
- SPD: 189
Bron: Politie Berlijn
Partijen hebben wel altijd op een creatieve manier op elkaars posters gereageerd, vertelt Fuchs. Een voorbeeld daarvan is een groot affiche van de satirische Die Partei, die qua stijl en compositie een SPD-poster kopiëert. Waar SPD-burgemeester Micheal Müller zich probeert te mengen onder Berlijners, toont Die Partei twee rappers die een neonazi kleinerend in zijn wang knijpen.
Um 16 Uhr enthüllt die Die PARTEI Berlin ihr erstes Großplakat am Oranienplatz. pic.twitter.com/MWL90fEWP8
— Die PARTEI (@DiePARTEI) September 4, 2016
De SPD-parodie van Die Partei.
Posterprovocatie
Een aantal partijen schroomt niet om flink te provoceren met hun posters. NPD-leider Sebastian Schmidtke, een veroordeelde neonazi, presenteerde een affiche met de tekst ‘Duitsland voor Duitsers’ en daaronder in het Turks ‘Turkije voor de Turken’. Ook de rechts-populistische AfD wil volgens Fuchs graag uitdagen met de poster die refereert naar de gebeurtenissen van afgelopen nieuwjaarsnacht in Keulen.
Wahlplakate from Hell: Integration erfolgreich geglückt, NPD lernt endlich türkisch https://t.co/DwWYfonzdB #agh16 pic.twitter.com/QjfLdQxscI
— Martin Fuchs (@wahl_beobachter) August 11, 2016
Extreemrechtse NPD-poster: Duitsland voor de Duitsers, Turkije voor de Turken.
Wahlplakate from Hell: AfD, brennt in den Augen wie Pfefferspray https://t.co/DwWYfonzdB v @SanniSperling #agh16 pic.twitter.com/cCdjDPFvOd
— Martin Fuchs (@wahl_beobachter) August 25, 2016
Peppersprayposter van de AfD.
Strijd om de hipster
De AfD en Die Linke vechten om de stem van de hipster. Niet heel verwonderlijk in een stad waar je struikelt over baarden, fixies en linnen tasjes. “Internationaal wordt Berlijn natuurlijk gezien als dé hipsterhoofdstad. Er zijn er echt veel hier. Maar het zal natuurlijk niet de grote massa kiezers aanspreken”, zegt Fuchs. De AfD laat op het affiche een hipster mopperen dat zijn Marrokaanse drugsdealer van een uitkering leeft. Die Linke leggen een link met het verleden door in te zoomen op de baard van Karl Marx.
Wahlplakate from Hell: Hipsterbärte aller Länder, vereinigt euch! https://t.co/DwWYfonzdB via @KiezMelange #agh16 pic.twitter.com/x3ZisTqcSz
— Martin Fuchs (@wahl_beobachter) August 29, 2016
De ‘hipsterbaard’ van Karl Marx.
Auch weiße Plakate können schmutzige Botschaften transportieren #Straßenwahlkampf #Berlin #ltwb pic.twitter.com/nZw4u8bdQP
— Marc Brost (@marcbrost) July 12, 2016
AfD op jacht naar hipsters.
Bloedserieus
En vraag je je nu bij menig poster af of de partijen dit echt serieus bedoelen? Volgens Fuchs is het antwoord ja. ‘Volkspartijen maken geen grapjes’. Uitgezonderd van de satirische Die Partei nemen de partijen hun posters erg serieus. “Wanneer een poster grappig of ironisch overkomt, dan is het waarschijnlijk onbewust”.
Wahlplakate from Hell: Meditation für den Weltfrieden. Ommmmm. https://t.co/DwWYfonzdB via @mariarotter #agh16 pic.twitter.com/Whmi1a7ZHF
— Martin Fuchs (@wahl_beobachter) August 14, 2016
Meditatie als oplossing voor wereldproblemen.
Wahlplakate from Hell: Genossen, auf zur Volkskammerwahl in Berlin https://t.co/DwWYfonzdB via @Whyse_Noises pic.twitter.com/3AskD448fN
— Martin Fuchs (@wahl_beobachter) August 24, 2016
Duitse communistische partij staat garant voor wereldvrede.
Wahlplakate from Hell: Wie viel Text passt eigentlich auf 1 normales Plakat? via @Doener #agh16 pic.twitter.com/v8AwzxdCRF
— Martin Fuchs (@wahl_beobachter) August 6, 2016
Hoeveel tekst past er eigenlijk op een poster?
Deel je poster
Ook een bijzondere poster gezien? Maak een foto en deel hem met de redactie via Facebook, Twitter of de mail: redactie@duitslandnieuws.nl