
In Nederland is het heel normaal om voor je salade de blaadjes kant en klaar in een zakje te kopen. Dat geldt net zo goed voor de nasi- en bamigroenten en er duiken ook steeds meer gesneden appeltjes in plastic op in de supermarkten. Veel Duitsers hebben daar zo hun vraagtekens bij: Is al dat plastic wel gezond en bovenal, bederft het niet de smaak?
Duitsers denken dat voorgesneden groente en fruit niet schoon zijn en zien de meerwaarde van ‘snel’ niet zo in. Bovendien is voor hen eten niet zozeer een noodzakelijk, maar ook een cultureel ritueel. Dat is terug te zien in de cijfers. In landen als Frankrijk en Italië waar eten een belangrijke plaats binnen de dag heeft, worden ook zeer weinig voorgesneden groente en fruit gekocht.
Nederland is de ‘zakjeskampioen’
Nederland steekt in het onderzoek sowieso met kop en schouders uit, zo blijkt uit het rapport ‘Studie Convenience Deutschland‘ dat woensdag werd gepresenteerd in de Hollandhal op de groente- en fruitbeurs Fruit Logistica in Berlijn waar meer dan 300 Nederlandse ondernemers staan. Veel van hen prijzen voorverpakte groenten en fruit aan.
De Nederlandse uitgaven aan voorgesneden producten zijn vier keer zo groot als die in Duitsland. Daarmee geven we ook procentueel het meest aan de sla in zak uit van heel Europa. Alleen in euro’s streven het Verenigd Koninkrijk en België ons voorbij.
Duitsers schamen zich voor zakjes
De Duitse onderzoeker Hans-Christoph Behr voerde het onderzoek uit. Maar hij moet er zelf niet aan denken voorgesneden groente en fruit te eten. “Geen zakje!”, zegt hij tegen Duitslandnieuws na de presentatie van het rapport. Behr is met die houding typisch Duits: “Ik geniet er van alles zelf schoon te maken en te snijden. Veel Duitsers schamen zich er ook een beetje voor om zakjes te kopen. Je wordt dan gezien als lui.”

In Nederland is dat precies andersom, zegt hij. “Daar wordt je gezien als slim als je iets lekkers snel hebt bereid.” Hoewel de voorverpakte groente in Duitsland een marginale rol speelt, ziet hij daar wel de grootste groei ontstaan. “Vooral jonge singles kiezen voor ‘makkelijk’. Dat verklaart volgens hem meteen zijn eigen afkeer van voorverpakt. “Ik heb een gezin thuis, ik val buiten die jonge doelgroep.”
Negatieve pers
Ook hielpen voedselschandalen en de aandacht daarvoor in de Duitse pers niet mee. Die is hoofdzakelijk, ook over kant en klare producten, negatief. “De mate waarin dat gebeurt is zorgwekkend”, stelt Behr in het onderzoek. “Een zakjeslobby zou niet misplaatst zijn om buiten de jongeren ook andere doelgroepen te interesseren.”
Huiverig voor verpakkingen
Toch is er juist ook vanuit die jonge hoek een flink tegengeluid tegen plastic verpakkingen. In Berlijn is een ‘verpakkingsloze’ supermarkt warm onthaald in binnen- en buitenland. Ook vanuit de Duitse overheid is kritiek op plastic verpakkingen, al is het argument dan vooral dat het milieu en mens er onder leidt in plaats van dat het minder lekker zou zijn.
De kritiek komt van Marike Kolossa, zij is onderzoekster bij het milieuagentschap van de Duitse overheid. Lichamelijk contact op zich is al schadelijk, stelt ze in een interview met NDR. Het illustreert de toch al huiverige verhouding van Duitsers en plastic. Kolossa wijst naar alternatieven uit Denemarken. Daar maken ze verpakkingen van maïs.