
Als het aan Marley Spoon-founder Fabian Siegel ligt, zien we nooit meer een supermarkt van binnen. “Zij lossen het probleem niet op van ‘wat gaan we vanavond koken?’. In de supermarkt is het aanbod zo groot dat je uiteindelijk altijd weer met hetzelfde thuiskomt.” Zijn startup bezorgt wekelijks een doos eten en recepten aan de deur. “Dan eet je ook eens wat nieuws en gezond.”
Fabian Siegel en Derk Marseille.
Marley Spoon moet in Nederland opboksen tegen concurrenten als online supermarkt Picnic en HelloFresh dat ook recepten en ingrediënten in een doos levert. Achter deze Berlijnse concurrent zit de startupbroedmachine Rocket Internet. “Wij onderscheiden ons met een ‘betere doos’, met betere recepten en ingrediënten. Het verschil zie je wanneer je de doos open doet.”
‘Echte concurrent is de supermarkt’

Volgens Siegel moet hij daarom vooral de strijd aanbinden met de gewone supermarkt. “Dat is de plek waar de meeste mensen hun voedsel kopen.”
Nederlanders koken ’s avonds, Duitsers niet
Ook vertelt hij over de verschillen tussen Nederlands en Duits klantengedrag en zijn ervaring bij zijn vorige werkgever, Delivery Hero. Verder is hij investeerder voor het fonds van de Samwer-broers, hij vertelt over wat hij daar leerde.



