Ga naar inhoud

Maurice Palms kwam door succes in aanraking met Duitse bureaucratie

In Kaaskoppen delen Nederlanders hun ervaringen met zakendoen in Duitsland. Deze week Maurice Palms die sinds 2013 burgerrestaurant Rembrandt-burger runt in Friedrichshain, misschien wel het beste burgerrestaurant van Berlijn. Naast de burgers serveert hij ook kroketten en frikandellen. “Ik vind Berlijn vergelijkbaar met het Nederland van 20 jaar geleden.”

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week Maurice Palms, eigenaar van hamburgerrestaurant Rembrandt-burger in Berlijn.

Waarom ben je in Berlijn burgers gaan bakken?

De liefde heeft mij hier naartoe gebracht. Ik was crisismanager bij hotels en reisde veel. Mijn vrouw kwam ik tegen toen ik werkte op Ibiza. Zij was Duits en onze woonplaats zou Berlijn of Amsterdam worden en het werd dus Berlijn.

Ik had hier de eerste paar jaar dezelfde baan, maar kwam er achter dat de lonen hier nogal wat lager lagen. Gelukkig heeft mijn vrouw een goede baan en konden we dus samen prima rondkomen. Ik heb altijd gedacht dat als ik me zou settelen, ik iets voor mezelf zou willen beginnen. Toen begon ik samen met een Duitser van mijn werk Rembrandt-burger.

Hoe moeilijk is het om een zaak te beginnen in Duitsland?

Beginnen was veel makkelijker dan in Nederland. Hier ga je naar de belastingdienst, zegt je dat je begint en je legt je geld op tafel. Als je eenmaal draait en een goedlopende zaak hebt die mensen trekt, dan val je op. Dan letten politie en de andere handhavers beter op. Sorry voor het woord, maar dan gaan ze snel sneller ‘mierenneuken’ als je terras 2 centimeter te ver over je gehuurde oppervlakte staat, bijvoorbeeld. Je komt dan echt in aanraking met de Duitse bureaucratie.

naamloos-4-2
‘Ik zeg zelf liever één van de beste burgertenten, want dé beste klinkt zo arrogant.’ Foto: Pieter Heijboer/Duitslandnieuws

Berlijn barst van de burgertenten, komen er wel genoeg klanten?

Ik moet zeggen dat het redelijk oké gaat. Op z’n Duits wel erfolgreich, succesvol. Ik praat zoveel Duits dat ik de Nederlandse woorden nogal eens kwijtraak. We zijn in verschillende rijtjes terechtgekomen als beste burgerrestaurant van Berlijn. Ik zeg zelf liever één van de beste, want dé beste klinkt zo arrogant.

Lusten die Duitsers wel typische snacks als een frikandel of kroket?

Ze kunnen natuurlijk gewoon een burger nemen, maar er zijn nog best veel mensen die de snacks kennen. Voor Duitsers is Amsterdam wat Berlijn voor Nederlanders is, dus veel hebben er al eens kennis mee gemaakt of in ieder geval van gehoord. Natuurlijk vinden ze het niet allemaal lekker. Er komen nogal wat Nederlanders en die nemen wel een kroket of frikandel. Ik merk het ook bij mezelf, na een paar maanden zonder moet je er gewoon weer eentje eten.

Wat trekt je aan Berlijn?

Het is een hele andere stad dan bijvoorbeeld Keulen of Stuttgart. Het verschilt ook weer per plek hoe ze naar Nederlanders kijken. Hier zitten sowieso al veel nationaliteiten, dus dat vinden ze wel leuk. Ik vergelijk Berlijn nog wel eens met Nederland van 20 jaar geleden. Het maakt hier niet uit hoe je eruit ziet. Het is allemaal heel liberaal. En als Arjen Robben goed gevoetbald heeft, dan krijg je daar ook een complimentje over.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Op één dag de beste tips voor succes op de Duitse markt krijgen: Dat kan op 29 september 2016 op de Duitslanddag. Deze dag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in samenwerking met Euler Hermes. Het veelzijdige programma bevat informatie over alle ins en outs van zakendoen in Duitsland en bestaat uit 12 workshops en 15 infosessies. Naast het plenaire programma met inspirerende sprekers bestaat ruime gelegenheid tot netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Meer info’s over het programma en de aanmelding vindt u onder www.duitslanddag.nl. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) ondersteunt al meer dan 115 jaar ondernemingen bij activiteiten op de markt in het buurland. Met ruim 1.500 leden vormt de DNHK het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk.

Avatar foto