
Duits beleid: vluchtelingen in de regio opvangen
De SPD-onderminister verantwoordelijk voor het Duitse vluchtelingenbeleid is vóór opvang in de regio. De CSU in Beieren kwam met het idee nadat bij grenscontroles was gebleken dat veel meer vluchtelingen illegaal de deelstaat binnenkomen dan gedacht. Binnen drie maanden zou een asielaanvraag behandeld moeten worden, zegt staatsminister Aydan Özoguz tegen Die Welt.
Merkel overvleugelt SPD
Het gebeurt met een klinkslag om zo de eigen partij onder druk te zetten. Merkel doet het zo goed dat het geen eens zin heeft een eigen Kanzlerkandidaat te positioneren. Dat zegt de deelstaat-president van Sleeswijk-Holstein Torsten Albig in Der Spiegel. Met zijn provocerende uitspraak probeert hij de SPD tot een duidelijker profiel te laten komen. En dat lukt gezien de reacties.
Berlijn worstelt met lege vliegvelden
Een politieke strijd om de lege vliegvelden is ontbrand in Berlijn. Tegel is nog in gebruik, maar moet langzaam zijn vluchten overhevelen naar het nieuwe BER (als dat ooit afkomt!). Tempelhof is natuurlijk al verlaten, maar daar duren de procedures rondom woningbouw zeer lang. Nu komt daar een strijd tussen SPD en CDU bovenop. Meer bij Der Tagesspiegel.
Nazi-bruid heeft paardenfluisteraar
Beate Zschäpe staat terecht voor 10 moorden, aanslagen en het vormen van een terroristische organisatie, de NSU. Haar advocaten wil ze al langer kwijt. De advocaten willen ook stoppen, maar mogen niet van de rechtbank in Muenchen. Bild schrijft dat op de achtergrond een belangrijke man aan de touwtjes trekt in dit proces van de eeuw in Duitsland.
Opvallende beeldwerken op Hauptbahnhof
Op het Berlijns centraal station is momenteel een tentoonstelling te zien van Joodse sporters in de periode tot de Tweede Wereldoorlog. Met grote beelden wordt aandacht gevraagd voor het rijke Joodse verenigingsleven en de topprestaties in de internationale sportwereld die door toedoen van het nazi-regime verdwenen.
Muenster Startup verovert de wereld
Op de grens met Nederland werkt in Münster een piepklein startupje aan wereldwijde expanse. Kapten & Son verkopen hippe horloges, maar doen hun marketing via Instagram. En dat is aangeslagen. Eén miljoen euro omzet in de eerste zes maanden. Nu gaat het naar Australië en de VS, schrijft Gruenderszene.