
Verreweg de meeste voorstanders (88%) vinden dat de plicht vooral voor kinderen moet gelden, voor 48% is het voor iedereen onder de 18 jaar nodig.
Meerderheid voor een verplichting
Bijna de helft van de ondervraagden draagt zelf nooit een helm, 11% slechts heel soms. Ook 11% gaat consequent nooit zonder hoofdbescherming de weg op.
Booswicht pleit voor helm
De helm ontlokt ettelijke discussies in Duitsland. Zo maakten activisten zich vrolijk over een campagne van het Duitse ministerie van Verkeer waarbij Star Wars-booswicht Darth Vader pleit voor het dragen van een helm met de ludieke hashtag ‘BesserObenOhne‘, een schalkse knipoog naar de Duitse term voor ’topless’. Het bracht deze fietsers er afgelopen mei ertoe om dan maar helemaal uit de kleren te gaan. Gelukkig waren er beschermende middelen voorhanden.
#BesserObenOhne. Aktivisten kapern Nationalen Radverkehrskongress #NRVK und setzen ein Zeichen zu #Helmpflicht @BMVI pic.twitter.com/oVxIH2BtId
— Clevere Städte (@wegeheld) May 18, 2015
Medeschuldig bij ongeval zonder helm?
Maar natuurlijk kent de helmdiscussie in Duitsland ook een meer serieuze en juridische kans. Ben je als fietser medeschuldig aan hoofdletsel bij een ongeval als je geen helm draagt? Nee, oordeelde de rechter vorig jaar. Een opluchting voor fietsend Duitsland. De fietshelmenfabrikanten waren minder blij, want bij een ‘ja’ hadden veel Duitse fietsers zich indirect verplicht gevoeld een helm te dragen.
Uit een Brits onderzoek blijkt verder dat andere verkeersdeelnemers onbewust minder rekening houden bij helmdragers en dat zo een helm dragen misschien juist gevaarlijker kan zijn. Want, die Nederlanders die massaal geen helm dragen zijn toch ook niet op hun hoofd gevallen?
Dieser Radler ist ja geschützt, da braucht man keine Rücksicht zu nehmen. In den USA tragen 38 Prozent der Radler einen Helm, in den Niederlanden 0,1 Prozent. Trotzdem werden in den USA auf der gleichen Distanz zehnmal so viele getötet wie in den Niederlanden, wo das Fahrrad das nationale Fortbewegungsmittel Nummer eins ist.
Blijven oefenen
Maar de Nederlanders hebben in vergelijking met andere landen met z’n allen veel geoefend en zich zo bekwaamd in het blijven zitten op de fiets. Bovendien is de rest van het verkeer goed voorbereid op eventuele fietsfratsen, dat er relatief weinig mis gaat, blijkt uit dit OESO-onderzoek.
Je mehr Menschen radeln, desto weniger tödliche #Unfälle passieren. Grafik zur aktuellen #OECD-Stat #Rad #Verkehr pic.twitter.com/aNqHGfmQ5M
— OECD Statistik (@OECDStatistik) February 16, 2015
Grafieken op Duitslandnieuws
- Boete voor bellen achter het stuur in Duitsland bijna viermaal lager »
- Deze 4 Duitse startups zijn meer waard dan een miljard dollar »
- Duitsers kochten in 2014 bijna een half miljoen e-bikes »
- Meer dan driekwart van de Duitsers surft niet op openbare wifi »
- De 10 meest succesvolle webshops van Duitsland »