Ga naar inhoud

Hoe grote bierbrouwers willen meeliften op de microbrouwerij-hype

Craft beer, speciaalbier, microbrouwerijtjes. De trend die overwaaide uit de Verenigde Staten heeft in Duitsland al veel te weeg gebracht. In de VS konden de grote biergiganten niet werkeloos toekijken en komen nu zelf met speciale edities op de markt of kopen kleine brouwerijtjes meteen helemaal op. Duitse bierbrouwers willen ook iets met de hype.

In de Verenigde Staten groeit al een aantal jaar het aantal onafhankelijke kleine brouwerijen, die aan hun speciaalbiertjes ludieke namen schenken. Daar omheen groeit een hele nieuwe scene van bierliefhebbers. Je kon er op wachten dat grote biermerken willen profiteren van de hype en een kleine brouwerij overnemen.

Zo kocht AB Inbev (Beck’s, Budweiser) onlangs in Oregon 10 Barrel Brewing, Blue Point op Long Island en Elysian Brewing Company uit Seattle. SAB Miller (Pilsner Urquell, Grolsch) deed hetzelfde door het Britse Meantime Brewing Company over te nemen. De vraag is, wanneer gaat de eerste Duitse microbrouwerij voor de bijl?

Geen succes onder grote merknaam

Een kwestie van tijd, zegt Nina Anika Klotz tegen Handelsblatt. Zij zit achter het Duitse craft beerblog Hopfenhelden.de. “Want ik betwijfel het of grote bierconcerns onder hun eigen merknaam succes zullen hebben met speciaalbiertjes. Dat past niet bij het idee achter de scene.”

Maar waar draait het eigenlijk om in deze scene? Een vraag waar in Duitsland nog geen eenduidig antwoord op is gevonden. Is het ambachtelijk met de hand gebrouwen bier, of gaat het er om dat er geen groot biermerk achter zit? En anderen willen vooral eens iets anders drinken dan gewoon pils.

Echte cijfers voor de afzet van craft bier in Duitsland zijn er niet, maar volgens het Duitse bureau voor de statistiek groeit het aantal brouwerijen. En de nieuwkomers zijn meestal klein.

Als het maar geen pils is

Met gewoon bier zijn in Europa en de VS steeds minder grotere omzetten te halen. De verkoop van bier loopt al jaren terug. Grote bierbrouwers proberen dus hun ‘premiumsegment’ uit te breiden. Bier waar klanten meer willen betalen.

En dat kan craft beer zijn. Een flesje van 0,33 liter kost al snel meer dan 2 euro, oplopend tot zelfs 20 euro. Bij de productie is vaak meer hop en mout nodig voor een sterkere smaak. En de prijzen zijn voor microbrouwerijen hoger dan voor de grote concerns die in grotere hoeveelheden inkopen.

Kleine brouwers vrezen dat nu ook de grote jongens speciaal bier gaan maken de prijs van hop zal stijgen. Zo verkoopt Beck’s sinds twee maanden een Pale Ale, een biersoort waarvoor lichte mout gebruikt wordt. Ook is Cascade nodig, een hopsoort dat geliefd is bij liefhebbers van craft beer.

Te klein voor de grote jongens

Het moederbedrijf van Beck’s AB Inbev is tevreden over de introductie van het nieuwe bier, maar wil nog geen cijfers prijsgeven. De woordvoerder zegt tegen Handelsblatt dat het concern er nu niet op uit is om kleine brouwerijen over te nemen. “Op dit moment is het eerder onze strategie om Belgisch bier zoals Leffe naar Duitsland te halen. Die smaak lijkt wel een beetje op veel craft beer-soorten.”

Ook een kleine brouwer als Georg-Augustin Schmidt denkt niet dat grote bedrijven hem willen overnemen. De vastgoedexpert begon in Frankfurt zijn eigen brouwerij Braustil. “We zijn met een productie van 660 hectoliter per jaar te klein om interessant te zijn voor concerns.”

De cijfers in Duitsland zijn voorlopig ook van een heel andere dimensie dan in de VS. Het door AB Inbev gekochte Blue Point produceerde in 2013 al meer dan 70.000 hectoliter. Meer dan honderd keer zo veel als het brouwerijtje van Schmidt.

Duitslandnieuws over bier

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: