
Meeste aanbod, weinig op de weg
Hoe kan het nou dat er in autoland Duitsland zo weinig gebeurt op dit terrein? Voordat we schuldigen gaan aanwijzen eerst iets ter verdediging van de Duitsers; de autofabrikanten hebben al 19 verschillende modellen in de aanbieding. En nog dit jaar wordt de keuze met nog eens 10 modellen uitgebreid. En dan de domper; het land met het grootste aanbod weigert zelf te kiezen voor elektrisch rijden.
Want als het zo doorgaat dan telt Duitsland in 2020 in plaats van een miljoen hooguit 150.000 puur elektrische auto’s, berekende het Fraunhoferinstituut. Slechts met een zeer roze bril op blijft de miljoen haalbaar.
De elektrische BMW gooit internationaal hoge ogen, maar is nog niet ingeburgerd op de Duitse wegen.
Ook het platform dat de elektrische auto’s moet stimuleren in Duitsland, het Nationale Plattform Elektromobilität (NPE) denkt dat de miljoen niet meer gehaald gaat worden. Volgens voorzitter Henning Kargermann kan dit aantal nog wel gehaald worden, maar dan moet er rap een aantal zaken veranderen in Duitsland. Eind vorig jaar riep hij op tot subsidie voor de elektrische auto.
Duitsland heeft subsidie nodig
En toch gelooft Duitsland nog in de miljoen auto’s, zo bleek vorige week in Berlijn waar zwaargewichten als Merkel, verkeersminister Dobrindt, minister van Economische Zaken en SPD-leider Sigmar Gabriel en Daimler-topman Dieter Zetsche kwamen opdraven.
Dat het niet zonder subsidie gaat lukken, erkent de regering inmiddels wel. Merkel beloofde dat er dit jaar nog plannen hiervoor op tafel komen. “Zonder extra subsidie gaan we het niet redden”, stelde Merkel.
De auto-industrie zou het leuk vinden dat als bijvoorbeeld bij lease-auto’s de helft van de aanschafprijs zou kunnen worden afgeschreven. Het ministerie van Financiën onderzoekt nu of dat haalbaar is. En voordat daar dan een beslissing over valt, moeten alle deelstaten via de Bondsraad nog groen licht geven. Oftewel, dat duurt nog even.
Minister Sigmar Gabriel: “Duitsland moet oppassen dat het ‘project een lachertje wordt met onhaalbare doelen”.
Waar landen als Nederland, Frankrijk, Noorwegen en Zweden ervoor kozen om via subsidie de aanschaf aantrekkelijker te maken, stak Duitsland liever geld in onderzoek naar betere elektrische auto’s. Hierdoor rijden in genoemde landen relatief veel meer elektrische auto’s rond. Dat scheelt je in Nederland dankzij diverse belastingvoordelen al snel tot zo’n 8.000 euro.
Imago Duitse auto-industrie
Maar in Duitsland wordt dat niet per se als de oplossing gezien. Ja, er moet een stimuleringspakket komen, maar er wordt komend jaar ook 161 miljoen euro gestoken in onderzoek en er wordt gekeken in het aanpassen van tankstations.
Voor de auto-industrie is dat lang niet afdoende, want dit helpt de afzet van elektrisch aangedreven auto’s niet echt verder. De industrie heeft de afgelopen jaren er al zo’n 17 miljard euro in gestoken. Een investering die zich voorlopig nog niet terugbetaalt.
De Duitse auto-industrie vestigt alle hoop op Merkel.
De Duitse auto-industrie eist dus van Berlijn een stimuleringspakket. Hun redenering; als die zo enorm baanbrekende e-auto’s maar niet verkocht worden, dan is dat erg slecht voor het imago van het paradepaardje van de Duitse industrie. Zo van. als het in Duitsland al niet lukt, hoe krijg je de rest van de wereld hierin mee?
Jaloers op Noorwegen
Enigszins jaloers kijkt Duitsland naar Noorwegen. Daar worden elektrische auto’s zo fors gestimuleerd dat het aantrekkelijker is om een E-Golf te kopen, dan eenzelfde model met benzinemotor. In het eerste kwartaal van dit jaar was 23% van alle nieuw verkochte auto’s in Noorwegen elektrisch.
Toch denkt Noorwegen er nu over na om de subsidieregeling terug te draaien, omdat het wel erg zwaar drukt op de schatkist. En er is nog een probleem. Weliswaar rijden er nergens zoveel elektrische auto’s rond als in Noorwegen, maar de conventioneel aangedreven auto’s blijven in de meerderheid. Door de subsidieregeling kozen veel Noren er voor om een e-auto als tweede auto aan te schaffen.
Korte opleving
En er is nog iets waar Duitsland voor moet uitkijken, zegt auto-expert Ferdinand Dudenhöffer in WirtschaftsWoche. Volgens hem moeten niet enkel de leasebakken en bedrijfsauto’s onder de regeling vallen. “Dat zorgt slechts voor een heel dure korte opleving.”
Want volgens hem kiezen bedrijven dan vooral voor hybride-auto’s, waardoor de echte elektrische auto’s alsnog blijven staan en niemand de druk zal voelen om het laadpalennetwerk uit te breiden. “Zodra het subsidiepotje op is gaat iedereen weer normale auto’s kopen. Dan is het allemaal voor niets geweest.”
Duitslandnieuws over elektro-auto’s
- Nederlandse laadpalen moeten elektrisch rijden in Berlijn makkelijker maken »
- Top 5 groenste start-ups van Duitsland »
- Hoe Duitsland in China een revolutie wil ontketenen van elektro-auto’s »
- Tilburgse Tesla trekt veel bekijks op de Hannover Messe »
- Duitse autofabrikanten en energieleveranciers zien nog geen brood in elektrische auto »