
Fietsen met elektronische ondersteuning worden steeds populairder. Zeker ook omdat het ouderen en mensen die minder fit zijn de mogelijkheid biedt om langere afstanden per fiets af te leggen. De afgelopen jaren is in Duitsland een ware e-bikerevolutie losgebarsten. In 2014 werden er 480.000 verkocht, dat is een groei van 17% [PDF] ten opzichte van 2013. Brancheorganisatie ZIV verwacht gemiddeld een groei van 15% per jaar.
Gek op e-bikes
En die revolutie is – hoe kan het ook anders – via de Waddeneilanden aangezwengeld door Nederlanders. Op hun beurt houden Nederlanders weer van Duitse e-bikes. Om het nog ingewikkelder te maken; de grootste fietsenfabriek van Duitsland is in handen van de Nederlandse auto-importeur Pon.
Bijna de helft van alle e-bikes in Europa (45%) was in 2013 bestemd voor de Duitse markt (zie grafiek). Daaruit valt ook af te lezen dat wanneer alle soorten fietsen bij elkaar worden opgeteld het Duitse aandeel ineens nog maar 20% inneemt. Ook in Nederland en België worden e-bikes goed verkocht.
Groot-Brittannië vormt dan misschien een grote fietsmarkt, maar e-bikes worden er nauwelijks verkocht.
Duitslandnieuws over fietsen
- Duits wielrennen krijgt tweede kans door Nederlands getinte Giant-Alpecin-ploeg »
- Duitse fabrikanten exporteren meeste e-bikes naar Nederland »
- Zelfs in autoland Duitsland wint de fiets terrein »
- Fietsgekke Nederlanders veroorzaken e-bikerevolutie in Duitsland »
- Duitse start-up wil Nederlandse markt veroveren met elektronisch fietsslot »