
Volgens Die Welt kan het proces al voor het zomerreces beginnen. Uiteindelijk zou het kunnen uitmonden in een aanklacht bij het Europees Gerechtshof. Hoe snel het kan gaan hangt ook af wanneer de Duitse wet wordt gepubliceerd. Begin mei gaf de Duitse Bondsraad groen licht voor de omstreden maatregel, ondanks de weerstand uit meerdere deelstaten tegen het prestigeproject van de CSU.
Alleen buitenlanders betalen
De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) wil het vignet al in de loop van komend jaar invoeren. Duitse automobilisten betalen dan voor het gebruik van snelwegen en rijkswegen gemiddeld 74 euro voor een jaarvignet, afhankelijk van de grootte en de zuinigheid van de auto. Dit bedrag wordt gecompenseerd via een lagere wegenbelasting. Buitenlandse automobilisten hoeven alleen op de Autobahn tol te betalen en kunnen een tijdelijk vignet kopen van tien dagen of twee maanden.
Het tolvignet voor buitenlanders geldt als een prestigeproject van de Beierse CSU. Verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) moet het uitvoeren.
Brussel houdt de ontwikkelingen in Duitsland al een tijdje scherp in de gaten omdat uiteindelijk enkel buitenlanders moeten betalen. Maar volgens Europees recht is discriminatie van buitenlanders verboden. Het Duitse ministerie van Verkeer denkt dat de wet desondanks kan worden ingevoerd.
7 miljard euro nodig
Het ministerie hoopt met de tol jaarlijks 500 miljoen euro te kunnen ophalen waarmee de infrastructuur kan worden opgeknapt. Experts en andere politici zeggen dat het niet meer dan 300 miljoen euro is, terwijl Duitsland jaarlijks een gat van 7 miljard euro heeft in de verkeersbegroting.
Duitslandnieuws over PKW-Maut
- Q&A: Duitse Bondsraad stemt over het tolvignet voor buitenlanders »
- Duitsland krijgt een tolvignet die weinig oplevert »
- Nieuwe eurocommissaris Verkeer: Duitse tolvignet discriminerend en te duur »
- De 15 belangrijkste vragen over het Duitse tolvignet »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »