Ga naar inhoud

Carsten Brzeski: Auto wordt de molensteen voor de Duitse industrie

Duitsers houden van auto’s, een innige liefdesrelatie. De auto als weg naar de vrijheid, als verlengstuk van het ego of om mee te pronken. En omdat auto’s - of beter: de export van auto’s naar de hele wereld - al decennia aan de basis liggen van het economisch succes van Duitsland, zou dat eeuwigdurende liefde moeten zijn. Maar wat als deze liefde een molensteen om de nek van de economie wordt?

Helaas, bijna niets is voor altijd. Het lijkt erop dat de Duitsers door hun vurige passie voor de auto-industrie oogkleppen op hebben en de toenemende nadelen en gebreken van hun geliefde niet zien.

Te belangrijk

Terwijl zelfsturende auto’s, zeker in Europa, nog even op zich zullen laten wachten, groeit het fenomeen carsharing ook in Duitsland. In 2008 was het iets voor een handvol freaks, inmiddels staan al 1 miljoen Duitsers ingeschreven bij aanbieders van autodelen. Het aandeel van de jongere generatie (tot 45 jaar) in de aankopen van nieuwe wagens is de afgelopen 20 jaar gedaald van de helft naar iets meer dan een kwart.

De autosector is essentieel voor de Duitse economie. Te essentieel. De sector levert een vijfde van de omzet van de totale industrie, geeft werk aan 750.000 Duitsers en staat voor bijna een derde van alle onderzoeks- & ontwikkelingsuitgaven. Van de grootste tien Duitse beursgenoteerde bedrijven komen er drie uit de automobielsector. Ook al worden inmiddels buiten Duitsland meer Duitse auto’s geproduceerd dan in eigen land, de auto-industrie blijft een belangrijke steunpilaar voor de economie.

Carsharing groeit in Duitsland.

De groei van autodelen heeft te maken met veranderingen in de Duitse (en internationale) levensstijl. Steeds meer Duitsers trekken naar de grote steden. Er is minder behoefte aan fysieke mobiliteit. De smartphone en de sociale media nemen langzamerhand de rol van de auto over. Waarom naar vrienden of familie rijden als je ook kan chatten en skypen?

Molensteen

Door die twee trends kan de vraag naar nieuwe auto’s, zeker in het Westen, jaarlijks met 40 procent dalen. Slecht nieuws voor de Duitse automobielindustrie en ook slecht nieuws voor de Duitse economie. Zo wordt de geliefde auto een molensteen om de nek. Tijd voor een nieuw groen blaadje voor de Duitse bedrijven en voor werkelijk innovatief denken. Duitsland doet er goed aan niet alles in te zetten op één paard.

Carsten Brzeski, chef Volkswirt, ING-DiBa Frankfurt

Deze column verscheen in de Vlaamse krant De Tijd

Columns van Carsten Brzeski op Duitslandnieuws:

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: