Ga naar inhoud

Nederland vormt Europese springplank voor Duitse Flixbus

Het Duitse Flixbus/Meinfernbus heeft de ambitie om een Europees netwerk op te zetten. Vanaf vrijdag opent het bedrijf lijnen die ook buiten Duitstalige landen beginnen of eindigen, schrijft OV Magazine. Het is weer een grote stap in de razendsnel veranderende busmarkt, sinds Duitsland deze heeft opengesteld voor commerciële aanbieders, iets wat de Duitse OV-markt flink opschudt.

Vanaf 21 mei rijdt Flixbus viermaal daags naar Brussel en twee keer per dag naar Parijs. Ook komen er verbindingen naar Antwerpen en München, meldt OV Magazine. Op korte termijn wil het bedrijf ook rijden tussen Maastricht en Brussel met een stop in Luik. In de toekomst wil het bedrijf een Europees netwerk opzetten, waarbij Duitsland niet meer per se het middelpunt is.

Nederlandse franchisers

De onlangs gefuseerde combinatie Flixbus/Meinfernbus zal de diensten aanbieden onder de naam Flixbus. Bestaande touringcaroperators, zoals Lanting, nemen deel in een franchisecontructie. De busbedrijven investeren in materieel en personeel; Flixbus doet de marketing en verkoop. “Voor ons is het een welkome ontwikkeling, omdat we door bezuiningen door de overheid op bijvoorbeeld vervoer naar schoolzwemmen een flinke omzetdaling hebben gehad”, aldus eigenaar Nick Lanting.

Begin dit jaar fuseerden Flixbus en Meinfernbus.

Flixbus denkt ten opzichte van grote Europese concurrent Eurolines het verschil te maken met e-commerce en kwaliteit. De bussen van de onderaannemers moeten een beenruimte hebben van minimaal 70 centimeter, wifi aan boord, een toilet en een minibar. Een fiets kan mee voor 9 euro. Wifi werkt nog niet op alle trajecten, vanwege de hoge roamingkosten. Op een gemiddelde lijnbus verbruiken passagiers zo’n 50 gigabyte aan data per maand.

Lokken met wifi en prijzen

De Duitse marktleider op het gebied van intercitybusvervoer mikt niet alleen op bestaande buspassagiers, maar wil ook nieuwe markten aanboren die nu nog van andere modaliteiten gebruik maken. Dat doet het bedrijf niet alleen op prijs (een kaartje naar Brussel kost als promotietarief op sommige tijden 1 euro; 9 euro is geen uitzondering), maar ook op kwaliteit. Directeur Andre Schwammlein: “Als wij drie jaar geleden geen gratis wifi in Duitsland hadden aangeboden, had Deutsche Bahn nu nog 5 euro voor wifi gevraagd bovenop een ICE-ticket van 100 euro. Dat is bullshit.”

Over het verdienmodel wilden zowel Flixbus als Lanting weinig details kwijt. Beide partijen zeiden dat zowel Flixbus als de busbedrijven een investering doen en elk een deel van het risico dragen. Bij gebleken succes delen ze ook in de extra winst. Schwammlein voegde er wel aan toe dat Flixbus tot nu toe nog geen winst heeft gemaakt. “Dat is voor ons op dit moment nog niet zo belangrijk”, legde hij uit, “We investeren nu. Bij een groter wordende volume, zullen we winst maken. Dat zal niet gebeuren door het fors verhogen van de ticketprijs.”

Duitslandnieuws over openbaar vervoer

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: