Ga naar inhoud

Nederlandse laadpalen moeten elektrisch rijden in Berlijn makkelijker maken

Een Nederlands consortium moet Duitsland helpen elektrisch rijden aantrekkelijker te maken: Alliander, Allego en TheNewMotion plaatsen woensdag de eerste van in totaal 200 universele laadpalen. Het gebeurt in opdracht van de gemeente Berlijn en geldt in Duitsland als landelijk pilot-project voor elektrisch rijden in de stad.

De eerste Berlijnse laadpaal van het consortium Nederlandse bedrijven is woensdagmiddag in gebruik genomen, vlakbij de Jannowitzbrücke.

Derk Marseille maakte voor BNR Nieuwsradio een reportage en sprak hiervoor met Mark Nijdam, een Nederlander die elektrisch rijdt in Berlijn.

De Nederlandse bedrijven wonnen de aanbesteding bij de Berlijnse senaat omdat naar eigen zeggen de software verder was dan de Duitse concurrenten. E-rijders kunnen met één enkele laadpas gebruik maken van alle openbare laadpalen, ongeacht de verschillende exploitanten omdat alle palen hetzelfde zijn. Dit moet elektrisch rijden in de Duitse hoofdstad makkelijker maken.

Miljoen auto’s voor 2020

De 220 palen moeten in 2016 allemaal geplaatst zijn. De bedrijven hebben een beheercontract afgesloten tot 2020. Met het winnen van de aanbesteding in Berlijn hoopt het consortium op meer opdrachten in Duitsland.

Duitsland heeft zich ten doel gesteld in 2020 een miljoen auto’s te hebben rondrijden die op zijn minst hybride aangedreven zijn. In het huidig tempo wordt dat aantal net gehaald.

 Duitslandnieuws over elektro-auto’s

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in
voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: