
Verfrissend was het om te zien dat Nederland tijdens de deze week gehouden industriebeurs in Hannover, juist voor de samenwerking zoveel aandacht had.
Versnipperde bedrijven
Zo is het een van de belangrijkste doeleinden van het ‘Smart Industry’-initiatief van ondernemersorganisatie FME. Nederland, zo is de gedachte, heeft fantastische technologie in huis, maar het is vaak te versnipperd over vele meestal kleine bedrijven. Grote opdrachten in het buitenland worden daardoor soms misgelopen. Maar wat nou als die technologie gebundeld wordt, dan krijg je als bedrijfsleven opeens veel meer slagkracht.
Nederlandse bedrijven zijn succesvoller door samen te werken.
In Hannover waren er talloze praktijkvoorbeelden te vinden. Zo vertelde Peter van Elsäcker, manager bij spoelenproducent Wijdeven, dat zijn bedrijf alleen door samenwerking een grote opdracht in de wacht kon slepen van een bedrijf als Shell.
“Zij wilden een extreem hittebestendige spoel hebben, die wij niet konden leveren. Maar met hulp van glasproducent Louwers Hanique bleek het een eitje.” Nu stonden de twee bedrijven zij aan zij op de gigantische stand van het ‘Dutch Industrial Supply Pavilion‘.
Van de pakweg 200 Nederlandse bedrijven aanwezig in Hannover waren er tientallen van dit soort voorbeelden te noemen. Een uitstekend initiatief dus van FME en de technologiebedrijven om samenwerkingsverbanden actief te ondersteunen. Het kan helpen het merk ‘Made in Holland‘ verder te verspreiden.
Maurits Kuypers is macro-econoom en werkt als journalist in Berlijn.
Meer columns van Maurits Kuypers op Duitslandnieuws:
- Het demografische dilemma van Duitsland »
- De crisis? Allemaal de schuld van Nederland »
- Waarom de Hamburgse burgemeester zo populair is »
- Beleid ECB steeds politieker getint »
- Geen slecht begin van het jaar voor Duitsland »