
Volgens de BDU (Bundesverband Deutscher Unternehmensberater) – de Duitse tegenhanger van de ROA in Nederland – telt de Duitse management consultingbranche 106.000 consultants, werkzaam bij ongeveer 15.400 consultancybureaus. De sector telt rond de 130.000 werknemers, schrijft Consultancy.nl.
De laatste tien jaar is de Duitse consultancyindustrie consistent gegroeid naar zijn huidige waarde van 25,2 miljard euro. Daarmee is het de op één na grootste adviesmarkt van Europa, alleen de Britse markt is groter.
Comeback na de crisis
In 2005 werd de waarde van de adviesmarkt geschat op 13,2 miljard euro, en na een sterke back-to-back groei bereikte de markt een waarde van 18,2 miljard euro voor de uitbraak van de financiële crisis. Net als voor andere Europese adviesmarkten was 2009 een donker jaar voor de consultancyindustrie van de Duitsers, hoewel hier de schade relatief beperkt bleef tot een afname van 3%.
Sindsdien is de Duitse markt hersteld, en afgelopen jaar stormde deze zelfs vooruit – de markt groeide in 2014 met 6%, en voor 2015 wordt een groei van 7% voorspeld.
Positieve vooruitzichten
Onderzoek van de BDU toonde aan dat de Duitse industrie veel groei verwachten. Slechts een op tien van de adviesbureaus verwacht een daling in sales, met een meerderheid van de bedrijven die stijgende omzetten verwacht. Middelgrote bureaus zijn het meest optimistisch. Zij geloven in 2015 een gemiddelde groei van bijna 10% te bereiken.
Binnen de sector worden financiële dienstverleners (+8,1%) en energie- en nutsbedrijven (+8%) gezien als de belangrijkste aanjagers van groei. Digital consultancy – een markt die wereldwijd fors groeit – is niet onverwacht oorzaak voor groei, De bloei heeft echter zijn weerslag op ‘thought leadership strategieën’, omdat driekwart van de bureaus verwacht dat het aantal zogenaamde ‘Digital Labs’ en digitale denktanks zal toenemen.
Adviesbureaus
De Duitse consultancymarkt wordt gedomineerd door een aantal wereldwijd bekende namen, waaronder de Big Four, evenals Accenture, BearingPoint en Mercer. In het strategy consulting segment wordt de markt geleid door de ‘Big Five‘ uit de VS (McKinsey, BCG, Bain, Strategy& en Oliver Wyman), hoewel de van origine Duitse Roland Berger en Simon-Kucher & Partners aanzienlijk grotere marktaandelen hebben in vergelijking met de andere markten wereldwijd waar zij actief zijn.
De Duitse markt kent ook een aantal namen die internationaal minder bekend zijn, maar in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) tot de gevestigde orde behoren.
Top 10 Duitsland
Een overzicht van de tien grootste van origine Duitse consultancybureaus.
Wereldwijde omzet en het totale aantal consultants.
Meer nieuws van consultancy.nl
Duitslandnieuws over consultancy
Disclaimer van consultancy.nl:
Beroepsverenigingen en analistenbureaus hanteren verschillende definities voor wat wel en wat niet tot de management consulting branche behoort. Volgens Kennedy is de Duitse consultancymarkt rond de $14 miljard waard, terwijl de Britse analisten van Source de markt net onder de $6 miljard waarderen. In het laatste geval wordt de reikwijdte van de markt afgesteld op de ~top 250 consultancybureaus, terwijl zowel Kennedy als BDU een veel bredere scope hanteren.