
Veel omwonenden zijn tegen en het gaat miljarden kosten. Maar de Duitse spoorwegen willen in 2016 beginnen met het aanleggen van de aansluiting tussen het Ruhrgebied en de Betuweroute bij Emmerich.
Volgend jaar aan de slag
Wanneer Deutsche Bahn naar eigen verwachting dit jaar nog groen licht krijgt voor voor het bouwen van het eerste gedeelte rond Oberhausen van de spoorwegautoriteiten, dan kan de schop volgend jaar al de grond in, zegt projectleider Stefan Ventzke woensdag in de VerkehrsRundschau.
Op dit moment worden al voor het 73 kilometer lange stuk tussen Emmerich en Oberhausen de eerste voorbereidende werkzaamheden al uitgevoerd.
Het gaat om één van de grootste infrastructuurprojecten in Noordrijn-Westfalen. Met de verbreding van het spoor moet de capaciteit van het aantal goederentreinen tussen het Ruhrgebied en de Rotterdamse haven worden uitgebreid. De aanleg gaat zo’n 1,5 miljard euro kosten.
Protest
Omwonenden vrezen geluidsoverlast en liggen daarom dwars. De Duitse spoorwegen hebben met de gemeenten langs het spoor afgesproken hier mee rekening te houden. Ook werd er geprotesteerd tegen metershoge geluidswanden.
Het Nederlandse deel is sinds 2007 klaar, de Duitse aansluiting had er ook al moeten liggen. Hierdoor profiteert Rotterdam nog steeds niet van de verbinding, bij Zevenaar komen de treinen in een bottleneck en gaan ze over op het oude spoor. In 2022 moet de Duitse aansluiting op de Betuweroute klaar zijn
Duitslandnieuws over de Betuweroute
- Vertraging verlenging Duitse Betuwelijn dreigt door protest lokale actiecomités »
- Railvervoer krijgt last van aanleg Duits deel Betuwelijn »
- Thomas Boom: Aansluiting Betuweroute, eerst zien dan geloven »
- Ad Toet: Jaag Duitse klanten goederenvervoer niet weg »
- Duitsland wil goederentreinen van 1,5 kilometer lang »