
Ver achter de vrachtwagens volgen de goederentreinen (365 miljoen ton) en de zeevaart (301 miljoen ton) en de binnenvaart (229 miljoen ton). Door pijpleidingen vloeide vorig jaar 87,5 miljoen ton en laatste in de rij is de luchtvracht met 4,4 miljoen ton.
Aandeel goederentrein groeit
Uit de cijfers blijkt ook dat het aandeel van de goederentreinen iets is gegroeid, vooral voor lange afstanden neemt het belang van deze vorm van transport toe.
Vlnr: Vrachtwagen, goederentrein, zeevaart, binnenvaart, pijpleidingen, luchtvaart.
Deutsche Bahn domineert
Tegelijk is er ergernis over de dominantie van de Deutsche Bahn in personen- en goederenvervoer. Op stations zijn tickets voor treinen van andere vervoersbedrijven lastig te krijgen. Bovendien zou de hoge vergoeding die concurrenten moeten betalen voor het gebruik van het spoor oneerlijk zijn, zo klinkt de beschuldiging.
In het goederenvervoer is de concurrentie voor de Deutsche Bahn het sterkst, de nationale spoorwegen hebben hier ‘slechts’ een marktaandeel van 71%. Bij lange afstanden in personenvervoer krijgt het vervoersbedrijf sinds enkele jaren concurrentie van goedkopere langeafstandsbussen.
Vlnr: Langeafstandsvervoer voor personen, regionaal personenvervoer, goederenvervoer.
Duitslandnieuws over goederenvervoer:
- Duitsland wil goederentreinen van 1,5 kilometer lang »
- Nederlanders winnen Duitse innovatieprijs voor opvouwbare container »
- Meer goederentreinen tussen Rotterdam en Beieren door extra vraag »
- Vertraging verlenging Duitse Betuwelijn dreigt door protest lokale actiecomités »
- Rotterdamse haven ziet Duitse concurrent Wilhemshaven zwaar ondermaats presteren »