Ga naar inhoud

Top 10: De grootste investeringen in de Berlijnse startupscene van 2014

Het regende geld voor Berlijnse startups vorig jaar. Volgens Datapine werd er in 2014 voor bijna een miljard euro gestoken in startups, een groei van 140% ten opzichte van het jaar er voor. Verder werden er 24 bedrijven verkocht en waren er met Zalando en Rocket Internet twee beursgangen te vieren, die bij de grootste van Europa horen.

De Berlijnse ontwikkelaar van datavisualisatietools Datapine houdt sinds vorig jaar per kwartaal nauwgezet bij wat er gebeurt in de startupscene van de Duitse hoofdstad.

 

De cijfers zijn gebaseerd op CB Insights, Crunchbase, en lokale nieuwsbronnen als Venture Village en Gruenderszene.

Top 10

Bron: Datapine
Bron: Datapine

1. Delivery Hero (457 miljoen euro)

Delivery Hero (75.000 restaurants) was in 2014 de held van Berlijn en gaat met afstand aan kop met een financiering in drie rondes van bijna een half miljard euro. In het najaar slokten ze concurrent Pizza.de op. De waarde van het bedrijf wordt geschat op bijna een miljard euro. Dit jaar gaat het verder met de goede berichten voor het platform waar je eten en fastfood kunt bestellen. Vrijdagmorgen werd bekend dat Rocket Internet een belang van 30% neemt voor 496 miljoen euro, waarmee het samengaat met Rockets Foodpanda (35.000 restaurants).

2. FoodPanda (70 miljoen euro)

FoodPanda (van Rocket Internet) concurreerde tot vandaag nog met Delivery Hero, en was de nummer twee in deze markt. Vorig jaar haalde het in twee rondes 70 miljoen euro op. Na deze twee giganten komt het Nederlandse Thuisbezorgd.nl met 10.000 restaurants.

3. SoundCloud (52 miljoen euro)

Muzieksite SoundCloud haalde in een D-ronde 52 miljoen euro op, waarmee het bedrijf wordt gewaardeerd op 612 miljoen euro. De geruchten dat Twitter het Berlijnse bedrijf wil overnemen gaan nog steeds. SoundCloud sloot een partnerschap met Warner Music en maakte bekend met een abonnementsservice te komen.

4. HelloFresh (44 miljoen euro)

HelloFresh brengt je boodschappen thuis en haalde eveneens in een D-ronde 44 miljoen euro op.

5. Azuba (30 miljoen euro)

Azuba zendt wereldwijd premium live en on-demand sportprogramma’s uit.

6. Webtrekk (29,6 miljoen euro)

Webanalist Webtrekk haalde bijna net zoveel op als Azuba. Het bedrag vloeit de komende twee jaar in delen naar de Berlijnse startup.

7. Quandoo (28,9 miljoen euro)

De app om een tafeltje in een restaurant te reserveren uit Duitsland haalde 29 miljoen euro op in een B- en een C-serie. Dit jaar wordt er gepraat over een vervolginvestering.

8. Auctionata (26 miljoen euro)

Online kunstveilinghuis Auctionata wist zo’n 26 miljoen euro op te halen bij investeerders als Holtzbrinck Ventures, e.ventures en Earlybird in een B-ronde.

9. GoEuro (23,6 miljoen)

Reisplanner GoEuro kreeg een A-ronde van 23,6 miljoen euro.

10. Home24 (17 miljoen euro)

Rocket Internets online meubelwarenhuis haalde ongeveer 17 miljoen euro op. Het bedrijf concurreert bijvoorbeeld met Ikea.

Welke sectoren in geïnvesteerd wordt. Bron: Datapine
Welke sectoren in geïnvesteerd wordt. Bron: Datapine

Analyse Berlijnse startups 2014

Duitslandnieuws over start-ups

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: