
De Europese Commissie stond altijd al kritisch tegenover de Duitse tolplannen. Maar ook het nieuwe voorstel van verkeersminister Alexander Dobrindt krijgt geen groen vanuit Brussel, schrijft Bild op basis van stukken van de nieuwe eurocommissaris Violeta Bulc. Volgens haar gaat het Duitse ontwerp in tegen de principes van Europese wetten om niet te discrimineren.
Te duur
Vooral het idee om Duitse automobilisten te compenseren via een lagere wegenbelasting komt slecht aan in Brussel. Dat leidt tot ‘indirecte discriminatie’ voor automobilisten uit andere landen. Bovendien vindt Bulc de tijdelijke tolvignetten voor buitenlanders van 22 euro voor 2 maanden en 10 euro voor 10 dagen te duur.
De Sloveense eurocommissaris voor Verkeer Violeta Bulc vindt de Duitse tolplannen discriminerend.
Volgens de huidige plannen moeten Duitse automobilisten weliswaar een vignet van maximaal 130 euro (hang af van hoe schoon de auto is) kopen, maar wordt dit bedrag in mindering gebracht op de te betalen wegenbelasting. Nederlanders en automobilisten uit andere landen kunnen ook vignetten kopen via internet of bij tankstations die 10 of 20 dagen geldig zijn.
Tot aan Europees Hof
De eurocommissaris sluit zich met haar kritiek aan bij eerdere uitspraken van de verkeersministers van Oostenrijk en Nederland. De Oostenrijkse minister vindt de koppeling tussen het vignet en de lagere belasting voor Duitsers ontoelaatbaar. Hij is bereid om juridische stappen te nemen tot aan het Hof van Justitie van de Europese Unie aan toe.
De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) wil komende woensdag zijn wetsvoorstel goed laten keuren door het kabinet. Als alles naar zijn wens verloopt, wordt de tol ingevoerd per 1 januari. Het moet de Duitse schatkist jaarlijks een half miljard euro opleveren.
Dobrindt heeft al gereageerd op de kritiek uit Brussel. Hij vindt de brief ‘verkeerd en oppervlakkig’.
Duitslandnieuws over PKW-Maut
- Duitse regeringspartijen proberen tolplannen enkele jaren uit te stellen »
- Minister Schäuble zet rem op Duitse tolplannen »
- De 15 belangrijkste vragen over het Duitse tolvignet »
- Duitsland werkt aan tolvignet-light na protest Nederland »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »