Steeds minder Duitse auto's zijn bestemd voor privégebruik. Rond het jaar 2000 vond de omslag plaats van de trend die op één jaar na tot nu toe aanhoudt. Intussen is het uitgegroeid naar de situatie dat bijna twee derde van de nieuwe auto's in Duitsland bestemd is voor zakelijk gebruik, tegen één derde voor privébezit. Begin jaren negentig was de situatie geheel andersom.

ROCVIN Behördenfahrdienst.
Sinds de millenniumwisseling worden meer auto’s voor zakelijk gebruik verkocht dan dat ze voor privébezit bestemd zijn. Zo ontstaat in de grafiek bijna een perfecte schaar.
Er is één uitzondering. In 2009 stelde de Duitse overheid een sloopregeling in, een subsidie voor het naar de sloop brengen van oudere auto’s. Daarmee moest de in crisis verkerende auto-industrie worden geholpen en in dezelfde beweging de CO2-uitstoot worden terug gedrongen.
Duitslandnieuws over de auto-industrie
- Pikante overstap Nederlander Van Meel van Audi naar concurrent BMW »
- Wie maakte de beste auto? VW en Toyota vechten het uit via de reclame »
- BMW moet van heilig Beiers huisje ‘Brotzeitpause’ afblijven »
- Topman wil dat klant weer opgewonden wordt bij Opel »
- Titanenstrijd in Duitse auto-industrie: Daimler-topman stapt over naar Volkswagen »