
Robert Hartl uit Passau, Beieren wilde eens weten hoeveel het nieuwe – ongeopende – vliegveld van Berlijn kost. Hoe ziet dat bedrag er uit en hoe kwam het tot stand? De naar eigen zeggen ‘bezorgde belastingbetaler’ zette het op een rij. Met een teller houdt hij bij hoeveel het vliegveld nu werkelijk kost. Meer dan 5 miljard euro inmiddels. En wie op de teller klikt, ziet dat het bedrag steeds verder oploopt.
Voor wie het bij het zien van dit getal gaat duizelen. Vijf miljard euro, dat is:
- 50 miljoen euro per maand
- 1,6 miljoen euro per dag
Wat je er mee kunt..
De site berekent ook wat je met dat geld zou kunnen doen.
- 6,2 miljoen kinderen kunnen er voor naar het kinderdagverblijf.
- De minister-president van Brandenburg kan er zeker 421.000 maanden van betaald worden.
- De vliegkosten van alle parlementsleden zijn met dit bedrag voor de 629 jaar afgedekt.
- Het oude vliegveld Berlijn-Tegel kan 50 jaar worden opengehouden.
- En Berlijn kan er viermaal een nieuw Hauptbahnhof voor bouwen.
Lees ook
Dromen en kosten groeien
Berlijn droomt al zeker sinds 1995 van een nieuw vliegveld. Met dat de jaren verstrijken, groeiden de ideeën en stegen de kosten exponentieel, zoals deze grafiek laat zien.
Intussen staat er een vliegveld dat al lang geopend had moeten zijn. Maar door vele constructiefouten en corruptie, durft niemand te zeggen wanneer West- en Oost-Berlijn eindelijk samen een vliegveld krijgen. Intussen barsten de oude vliegvelden Tegel (West) en Schönefeld (Oost) uit hun voegen. Zeker ook omdat Tempelhof al in 2008 werd gesloten omdat het midden in de stad ligt.
Nu te klein
Wat wel zeker is; de kosten stijgen sowieso door naar de 5,4 miljard euro. Ook weet de directie zeker dat het huidige nieuwe ongeopende vliegveld sowieso te klein zal zijn. En er kan gesteld worden dat niemand weet wanneer het vliegveld nu echt kan worden geopend.
Duitslandnieuws over het Berlijnse vliegveld
- Soap Berlijns faalvliegveld: planner was helemaal geen ingenieur »
- Burgemeester Wowereit zette Berlijn op de kaart maar kreeg vliegveld niet af »
- 7 Redenen waarom Berlijn het nieuwe vliegveld maar niet af krijgt »
- Krantenartikelen over het Berlijnse faalvliegveld BER »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »