Ga naar inhoud

Hoeveel het Berlijnse faalvliegveld kost? Deze Duitser houdt het precies bij

Hoeveel het nieuwe vliegveld van Berlijn kost? Vier nieuwe treinstations, of net zo veel als het 50 jaar openhouden van het oude vliegveld Tegel. Een 'bezorgde burger uit Beieren' houdt op een website bij hoeveel het faalvliegveld al heeft gekost en wat je met dat geld kunt doen. Want alle moeite ten spijt; het vliegveld kost meer dan 5 miljard euro en wordt voorlopig niet gebruikt.

Robert Hartl uit Passau, Beieren wilde eens weten hoeveel het nieuwe – ongeopende – vliegveld van Berlijn kost. Hoe ziet dat bedrag er uit en hoe kwam het tot stand? De naar eigen zeggen ‘bezorgde belastingbetaler’ zette het op een rij. Met een teller houdt hij bij hoeveel het vliegveld nu werkelijk kost. Meer dan 5 miljard euro inmiddels. En wie op de teller klikt, ziet dat het bedrag steeds verder oploopt.

BER-kosten

Voor wie het bij het zien van dit getal gaat duizelen. Vijf miljard euro, dat is:

  • 50 miljoen euro per maand
  • 1,6 miljoen euro per dag

Wat je er mee kunt..

De site berekent ook wat je met dat geld zou kunnen doen.

  • 6,2 miljoen kinderen kunnen er voor naar het kinderdagverblijf.
  • De minister-president van Brandenburg kan er zeker 421.000 maanden van betaald worden.
  • De vliegkosten van alle parlementsleden zijn met dit bedrag voor de 629 jaar afgedekt.
  • Het oude vliegveld Berlijn-Tegel kan 50 jaar worden opengehouden.
  • En Berlijn kan er viermaal een nieuw Hauptbahnhof voor bouwen.

Lees ook

Dromen en kosten groeien

Berlijn droomt al zeker sinds 1995 van een nieuw vliegveld. Met dat de jaren verstrijken, groeiden de ideeën en stegen de kosten exponentieel, zoals deze grafiek laat zien.

BER-kosten2

Intussen staat er een vliegveld dat al lang geopend had moeten zijn. Maar door vele constructiefouten en corruptie, durft niemand te zeggen wanneer West- en Oost-Berlijn eindelijk samen een vliegveld krijgen. Intussen barsten de oude vliegvelden Tegel (West) en Schönefeld (Oost) uit hun voegen. Zeker ook omdat Tempelhof al in 2008 werd gesloten omdat het midden in de stad ligt.

Nu te klein

Wat wel zeker is; de kosten stijgen sowieso door naar de 5,4 miljard euro. Ook weet de directie zeker dat het huidige nieuwe ongeopende vliegveld sowieso te klein zal zijn. En er kan gesteld worden dat niemand weet wanneer het vliegveld nu echt kan worden geopend.

Duitslandnieuws over het Berlijnse vliegveld

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: